Van Lamborghini tot BMW: onze autoselectie

Van Lamborghini tot BMW: onze autoselectie
Op het concours van Villa d'Este, het bedevaartsoord voor liefhebbers van mooie auto's, voerde BMW deze 3.0 CSL Hommage op. Een conceptauto maar vooral een eerbetoon aan de haast legendarische CSL uit de jaren 70, die ook schitterde in de autoracerij. Grijp niet meteen naar uw chequeboek: het gaat om een showmodel waarvan er slechts één exemplaar gebouwd is. En daar komt helaas geen verandering in. © GF

Op het concours van Villa d'Este, het bedevaartsoord voor liefhebbers van mooie auto's, voerde BMW deze 3.0 CSL Hommage op. Een conceptauto maar vooral een eerbetoon aan de haast legendarische CSL uit de jaren 70, die ook schitterde in de autoracerij. Grijp niet meteen naar uw chequeboek: het gaat om een showmodel waarvan er slechts één exemplaar gebouwd is. En daar komt helaas geen verandering in. © GF

Tien jaar geleden bouwde FORD een hedendaagse versie van de legendarische GT40 uit de jaren 60. Nu komt de volgende generatie van de dreamcar. Niet minder dan 50 sensoren en 28 microprocessoren waken over wel en wee van bestuurder en passagier. Onder de motorkap zit niet langer een knoest van een V8, maar een zescilinder van 3,5 liter. 600 paarden, moet kunnen. © GF

In 2012 werd het concept al voorgesteld, intussen werden eindelijk knopen doorgehakt, en de Urus komt er in 2018. En hij is wat je tien jaar geleden niet voor mogelijk hield: een SUV van Lamborghini. Het onderstreept de populariteit van de auto op hoge poten zijn. Lamborghini, eigendom van de grote VW-groep, wil er er drieduizend per jaar bouwen. Daarvoor wordt de oppervlakte van de fabriek in Sant'Agate Bolognese bijna verdubbeld. Of de productieversie van de Urus straks ook echt 'Urus' zal heten, is nog niet bekend. © GF

Niemand minder dan de president van Amerika is het gezich van de nieuwe Espace van RENAULT. Of toch de man die zich als Mister President voordoet in de serie House of Cards. Ook voor Kevin Spacey is het goed toeven in de nieuwe Renault Espace. Veel minder bestelwagen, veel meer limousine dan vroeger. Amper nog te vergelijken met de allereerste Espace, die in 1984 op de markt kwam. © GF

De vreemde eend in de bijt van deze selectie: de stadsmus. OPEL presenteert deze Karl. Een 'budgetauto': voor 50 euro minder dan 10.000 staat hij op uw oprit. © GF