De allereerste Rimowa die Paul Morszeck in 1898 produceerde, was een houten koffer. De opkomst van het toerisme in het begin van de 20e eeuw inspireerde Pauls zoon Richard tot tal van innovaties, waaronder de eerste aluminium koffer in 1937. (Tussen twee haakjes : de zoon van de stichter bedacht het merk met zijn eigen naam, Richard Morszeck Warenzeichen, waarmee hij de kans miste op een eerbetoon aan zijn vader.) In 1950 verschenen de iconische ribbels in het aluminium en werd een legende geboren. De jetset was en is dol op de geribbelde reiskoffer. Ook nu nog laten vips van het kaliber van Lily Allen, Kim Wilde, Franz Ferdinand, Kiss, Cameron Diaz, Aaron Paul, Sandra Bullock, Alice Cooper, Gwyneth Paltrow, het voltallige Duitse nationale voetbalelftal en - ja, hoor ! - de Wiener Sängerknaben zich graag zien met een Rimowa in de hand.

Dat 'in de hand houden' van de koffer en het aanschuiven aan de check-in van de luchthaven, is een besogne van de reiziger waarmee Rimowa komaf maakt door de invoering van een elektronisch bagagelabel. "De reiskoffer bevat een speciale display die net even groot is als de traditionele bagagelabels - een formaat dat voorgeschreven is door de IATA, de koepelorganisatie van de internationale luchtvaartindustrie", zegt Sven Lepschy, projectverantwoordelijke van Rimowa. "Passagiers checken al jaren zichzelf in, hun bagage deed dat tot nu toe niet. Met onze nieuwe 'slimme reistas' kunnen reizigers met hun smartphone van thuis uit hun bagage inchecken. Een kwestie van enkele klikken. Klik 1 : check in voor je vlucht via de app van je luchtvaartmaatschappij. Klik 2 : maak via blue-tooth verbinding met het elektronische label in je koffer. Klik 3 : zend het digitale bagagelabel naar de koffer (dat er dan automatisch op verschijnt in elektronische inkt). Gepiept. Je valies is ingecheckt en klaar voor drop-off in een van de semi- of volautomatische bagagecheck-ins aan de luchthaven." Hoe je voor- komt dat je koffer digitaal 'gekaapt' wordt ? Lepschy : "De display is enkel van binnen in de koffer te bedienen. Niemand kan ermee knoeien, in tegenstelling tot de papieren bagagelabels."

Maak verbinding via bluetooth en zend het digitale bagagelabel naar de koffer. Het label verschijnt er automatisch op in elektronisch inkt.

Lufthansa is de eerste grote luchtvaartmaatschappij die Rimowa's elektronische bagagelabel gebruikt - voorlopig alleen in Duitsland. United Airlines bestudeert een mogelijke introductie en is volop bezig met tests.

EEN TOCHT VAN TIEN MINUTEN

Digitaal of analoog bagagelabel, na het inchecken legt elk stuk bagage dezelfde complexe reis af richting ruim van het juiste vliegtuig. "Een staaltje van straffe logistiek, maar zolang het goed loopt, merkt of ziet de reiziger daar niets van", zegt Nathalie Van Impe, Head of Corporate Communication bij Brussels Airport.

Die reis begint aan de incheckbalie of drop-offzone. Van Impe : "Alle bagage zit bij het inchecken meteen in een wereldwijde database. Het bagagelabel is eigenlijk de unieke identiteitskaart van de koffer. Een gouden raad : zorg ervoor dat je valies ook zonder het bagagelabel naar jou leidt. Hang er een extra bagagelabel op met je contactgegevens. Een totaal niet identificeerbare koffer is reddeloos verloren."

"Na het inchecken schuift de bagage met drie kilometer per uur richting ons bagagesorteersysteem - een indrukwekkende carrousel. Voor het zover is, wordt elke valies gescreend op explosieven of verboden producten of voorwerpen : licht ontvlambare vloeistoffen, toxische stoffen, zuren, besmette producten, radioactief materiaal... Dat gebeurt door mens én computer. Elke valies wordt doorgelicht in een röntgenmachine en gemonitord door specialisten in het lezen van x-stralen."

"Alles oké, dan zet de valies haar tocht verder. Er komt een extra stickertje op zodat het stuk bagage snel kan worden gescand en op transport gaat richting juiste vlucht. Van balie tot startbaan een reis van om en bij de tien minuten. Op de luchthaven van Zaventem staan twee bedrijven in voor het sorteren en transporteren van alle bagage : Swissport en Aviapartner."

1 KOFFER PER MILJOEN GAAT VERLOREN

Alle bagage, over hoeveel valiezen spreken we dan ?

Nathalie Van Impe : "Vorig jaar waren dat negen miljoen stuks. Zeven miljoen vertrokken vanuit Zaventem zelf, twee miljoen valiezen zijn hier op doorreis geweest en van de ene vlucht naar de andere gebracht. Het aantal te controleren en transporteren koffers stijgt en daalt in gelijke tred met de vakantieperiodes. In maart zitten we aan ongeveer vijftienduizend stuks per dag, in de zomermaanden loopt dat op tot veertigduizend per dag. Wie het vliegtuig neemt voor zaken, heeft in veel gevallen enkel handbagage mee."

Negen miljoen koffers, daar zit wellicht af en toe een cu-rieuze inhoud in ?

"We zien hier valiezen vol verfpotten passeren, of vol deodorant. Soms met onwelriekende vis of lekkende brokken bushmeat (vlees van wilde dieren uit de tropen). Dat laatste is vooral bij uitbraken van ebola bijvoorbeeld echt iets om voor uit te kijken - dat wil je niet aan boord hebben. En natuurlijk zijn er altijd de vibrators die afgaan."

We zien hier valiezen vol verfpotten passeren, of vol deodorant. Soms met onwelriekende vis of lekkende brokken bushmeat (vlees van wilde dieren uit de tropen). Dat laatste is vooral bij uitbraken van ebola bijvoorbeeld echt iets om voor uit te kijken - dat wil je niet aan boord hebben. En natuurlijk zijn er altijd de vibrators die afgaan.

Hoeveel van die miljoenen koffers geraken niet of te laat op hun eindbestemming ?

"De internationale norm ligt op 6,5 stuks bagage per 1000 die niet meteen correct op de transportband van de eindbestemming belanden. Brussels Airport zit op die norm. Als we kijken waarom er iets fout loopt, dan zien we dat het in 45% van de gevallen fout loopt bij bagage in transfer, bagage die van de ene vlucht naar de andere moet. 19% is te wijten aan het niet tijdig laden, meestal omdat de passagier te laat incheckte. 8% heeft te maken met de gewichtsbeperking die luchtvaartmaatschappijen opleggen en waardoor sommige stukken bewust niet aan boord worden genomen. En dan zijn er nog fouten bij het inchecken (4%), fouten bij het laden (4%) of veilig-heidsmaatregelen, bijvoorbeeld bij lekkende bagage. Eén stuk bagage per miljoen gaat verloren of wordt vernietigd om veilig-heidsredenen."

OPERATIONELE HINDERNISSEN

Met de 'slimme reistas' van Rimowa kan de reiziger zijn bagage zelf van thuis uit met zijn smartphone inchecken., Rinowa
Met de 'slimme reistas' van Rimowa kan de reiziger zijn bagage zelf van thuis uit met zijn smartphone inchecken. © Rinowa

Kunnen elektronische bagagelabels, zoals van Rimowa, al worden ingelezen in Brussels Airport ?

"Online inchecken en zelf inchecken van passagiers is al ingeburgerd. Het is een kwestie van tijd voor dat ook geldt voor bagage. Reizigers willen hun bagagelabels zelf printen, remote inchecken en steeds meer zelf hun bagage tracken. Dat is ook waar wij naar streven : het de reiziger zo comfortabel mogelijk maken, met zo weinig mogelijk gesleur. We moeten daarbij wel enkele operationele hindernissen nemen. Zo is onze transportband moeilijk te vergelijken met een transportband in een autofabriek, waar alles gestandaardiseerd is. Elke koffer heeft een apart formaat en gewicht. Voor de invoering van het elektronische bagagelabel is het natuurlijk ook belangrijk dat alle luchthavens daartoe uitgerust zijn met digitale lezers in plaats van met de infraroodlezers waarmee we nu de streepjes-codes scannen. In Europa vraagt dat behoorlijk wat onderlinge afspraken tussen luchtvaartmaatschappijen en luchthavens. Maar het kan. In Australië heeft luchtvaartmaatschappij Qantas de Q Bag Tags geïntroduceerd voor binnenlandse vluchten. Dat zijn permanente, geïndividualiseerde digitale bagagelabels, waardoor je niet meer voor elke vlucht een nieuw label nodig hebt."

www.rimowa.com

TEKST DIRK REMMERIE

De allereerste Rimowa die Paul Morszeck in 1898 produceerde, was een houten koffer. De opkomst van het toerisme in het begin van de 20e eeuw inspireerde Pauls zoon Richard tot tal van innovaties, waaronder de eerste aluminium koffer in 1937. (Tussen twee haakjes : de zoon van de stichter bedacht het merk met zijn eigen naam, Richard Morszeck Warenzeichen, waarmee hij de kans miste op een eerbetoon aan zijn vader.) In 1950 verschenen de iconische ribbels in het aluminium en werd een legende geboren. De jetset was en is dol op de geribbelde reiskoffer. Ook nu nog laten vips van het kaliber van Lily Allen, Kim Wilde, Franz Ferdinand, Kiss, Cameron Diaz, Aaron Paul, Sandra Bullock, Alice Cooper, Gwyneth Paltrow, het voltallige Duitse nationale voetbalelftal en - ja, hoor ! - de Wiener Sängerknaben zich graag zien met een Rimowa in de hand.Dat 'in de hand houden' van de koffer en het aanschuiven aan de check-in van de luchthaven, is een besogne van de reiziger waarmee Rimowa komaf maakt door de invoering van een elektronisch bagagelabel. "De reiskoffer bevat een speciale display die net even groot is als de traditionele bagagelabels - een formaat dat voorgeschreven is door de IATA, de koepelorganisatie van de internationale luchtvaartindustrie", zegt Sven Lepschy, projectverantwoordelijke van Rimowa. "Passagiers checken al jaren zichzelf in, hun bagage deed dat tot nu toe niet. Met onze nieuwe 'slimme reistas' kunnen reizigers met hun smartphone van thuis uit hun bagage inchecken. Een kwestie van enkele klikken. Klik 1 : check in voor je vlucht via de app van je luchtvaartmaatschappij. Klik 2 : maak via blue-tooth verbinding met het elektronische label in je koffer. Klik 3 : zend het digitale bagagelabel naar de koffer (dat er dan automatisch op verschijnt in elektronische inkt). Gepiept. Je valies is ingecheckt en klaar voor drop-off in een van de semi- of volautomatische bagagecheck-ins aan de luchthaven." Hoe je voor- komt dat je koffer digitaal 'gekaapt' wordt ? Lepschy : "De display is enkel van binnen in de koffer te bedienen. Niemand kan ermee knoeien, in tegenstelling tot de papieren bagagelabels."Lufthansa is de eerste grote luchtvaartmaatschappij die Rimowa's elektronische bagagelabel gebruikt - voorlopig alleen in Duitsland. United Airlines bestudeert een mogelijke introductie en is volop bezig met tests.Digitaal of analoog bagagelabel, na het inchecken legt elk stuk bagage dezelfde complexe reis af richting ruim van het juiste vliegtuig. "Een staaltje van straffe logistiek, maar zolang het goed loopt, merkt of ziet de reiziger daar niets van", zegt Nathalie Van Impe, Head of Corporate Communication bij Brussels Airport.Die reis begint aan de incheckbalie of drop-offzone. Van Impe : "Alle bagage zit bij het inchecken meteen in een wereldwijde database. Het bagagelabel is eigenlijk de unieke identiteitskaart van de koffer. Een gouden raad : zorg ervoor dat je valies ook zonder het bagagelabel naar jou leidt. Hang er een extra bagagelabel op met je contactgegevens. Een totaal niet identificeerbare koffer is reddeloos verloren.""Na het inchecken schuift de bagage met drie kilometer per uur richting ons bagagesorteersysteem - een indrukwekkende carrousel. Voor het zover is, wordt elke valies gescreend op explosieven of verboden producten of voorwerpen : licht ontvlambare vloeistoffen, toxische stoffen, zuren, besmette producten, radioactief materiaal... Dat gebeurt door mens én computer. Elke valies wordt doorgelicht in een röntgenmachine en gemonitord door specialisten in het lezen van x-stralen.""Alles oké, dan zet de valies haar tocht verder. Er komt een extra stickertje op zodat het stuk bagage snel kan worden gescand en op transport gaat richting juiste vlucht. Van balie tot startbaan een reis van om en bij de tien minuten. Op de luchthaven van Zaventem staan twee bedrijven in voor het sorteren en transporteren van alle bagage : Swissport en Aviapartner."Alle bagage, over hoeveel valiezen spreken we dan ?Nathalie Van Impe : "Vorig jaar waren dat negen miljoen stuks. Zeven miljoen vertrokken vanuit Zaventem zelf, twee miljoen valiezen zijn hier op doorreis geweest en van de ene vlucht naar de andere gebracht. Het aantal te controleren en transporteren koffers stijgt en daalt in gelijke tred met de vakantieperiodes. In maart zitten we aan ongeveer vijftienduizend stuks per dag, in de zomermaanden loopt dat op tot veertigduizend per dag. Wie het vliegtuig neemt voor zaken, heeft in veel gevallen enkel handbagage mee."Negen miljoen koffers, daar zit wellicht af en toe een cu-rieuze inhoud in ?"We zien hier valiezen vol verfpotten passeren, of vol deodorant. Soms met onwelriekende vis of lekkende brokken bushmeat (vlees van wilde dieren uit de tropen). Dat laatste is vooral bij uitbraken van ebola bijvoorbeeld echt iets om voor uit te kijken - dat wil je niet aan boord hebben. En natuurlijk zijn er altijd de vibrators die afgaan."Hoeveel van die miljoenen koffers geraken niet of te laat op hun eindbestemming ?"De internationale norm ligt op 6,5 stuks bagage per 1000 die niet meteen correct op de transportband van de eindbestemming belanden. Brussels Airport zit op die norm. Als we kijken waarom er iets fout loopt, dan zien we dat het in 45% van de gevallen fout loopt bij bagage in transfer, bagage die van de ene vlucht naar de andere moet. 19% is te wijten aan het niet tijdig laden, meestal omdat de passagier te laat incheckte. 8% heeft te maken met de gewichtsbeperking die luchtvaartmaatschappijen opleggen en waardoor sommige stukken bewust niet aan boord worden genomen. En dan zijn er nog fouten bij het inchecken (4%), fouten bij het laden (4%) of veilig-heidsmaatregelen, bijvoorbeeld bij lekkende bagage. Eén stuk bagage per miljoen gaat verloren of wordt vernietigd om veilig-heidsredenen."Kunnen elektronische bagagelabels, zoals van Rimowa, al worden ingelezen in Brussels Airport ?"Online inchecken en zelf inchecken van passagiers is al ingeburgerd. Het is een kwestie van tijd voor dat ook geldt voor bagage. Reizigers willen hun bagagelabels zelf printen, remote inchecken en steeds meer zelf hun bagage tracken. Dat is ook waar wij naar streven : het de reiziger zo comfortabel mogelijk maken, met zo weinig mogelijk gesleur. We moeten daarbij wel enkele operationele hindernissen nemen. Zo is onze transportband moeilijk te vergelijken met een transportband in een autofabriek, waar alles gestandaardiseerd is. Elke koffer heeft een apart formaat en gewicht. Voor de invoering van het elektronische bagagelabel is het natuurlijk ook belangrijk dat alle luchthavens daartoe uitgerust zijn met digitale lezers in plaats van met de infraroodlezers waarmee we nu de streepjes-codes scannen. In Europa vraagt dat behoorlijk wat onderlinge afspraken tussen luchtvaartmaatschappijen en luchthavens. Maar het kan. In Australië heeft luchtvaartmaatschappij Qantas de Q Bag Tags geïntroduceerd voor binnenlandse vluchten. Dat zijn permanente, geïndividualiseerde digitale bagagelabels, waardoor je niet meer voor elke vlucht een nieuw label nodig hebt." www.rimowa.comTEKST DIRK REMMERIE