Printen met Boonen

Tom Boonen en Eline De Munck of hoe sport en lifestyle elkaar omarmen.

Zet een rasechte topsporter, een enthousiaste onderneemster en een Belgisch innovatiebedrijf samen en het resultaat is een revolutionaire sportbril. Getest door Tom Boonen, verkocht door Eline De Munck en in 3D geprint met poeder uit bonen. “De meest duurzame aanpak in de brillensector”, aldus Alireza Parandian van Materialise.

Als een laagje sneeuw. Zo ligt het fijngemalen poeder van de castorbonen klaar in de printers van het Leuvense Materialise. Stilaan ontstaan daaruit de contouren van een bril. Brillen zijn allesbehalve nieuw binnen de expertise van Materialise. Al sinds 2014 leidt Alireza Parandian de eyeware afdeling binnen het bedrijf. Maar de samenwerking met het toegankelijke Belgische brillenlabel Odette Lunettes is wél nieuw, net als het materiaal gemaakt uit castorbonen. “Die bonen groeien in West-India aan de castorplant, ook wel de wonderplant genoemd”, legt Alireza uit. “De olie die uit de castorbonen wordt geëxtraheerd wordt vandaag de dag massaal gebruikt in de beautywereld. Wij gaan aan de slag met het poeder dat ontstaat door de olie te polymeriseren. Het grote voordeel van printen met castorpoeder is dat we de CO2 emissie met bijna de helft kunnen verlagen. Bovendien hebben wij een technologie ontwikkeld waarmee het afval dat we daarmee genereren opnieuw kan gebruikt worden om prototypes mee te printen. Dat is uitzonderlijk in onze sector. De meeste poeders waarmee geprint wordt kunnen immers niet zomaar herbruikt worden.”

Onze CEO heeft 3D-printing altijd een trage revolutie genoemd, en dat is het ook’ Alireza Parandian, MATERIALISE

Minder energie

Die vorm van recyclage is niet het enige duurzame voordeel van brillen printen. 3D-printing is, zo klinkt de overtuiging van Materialise, de meest duurzame manier om brillen te produceren. “Wereldwijd wordt er een overschot van twintig tot dertig procent aan brillen geproduceerd. Die halen niet eens de brillenwinkels. Daar komt dan nog de tien procent bovenop waar de brillenwinkel mee blijft zitten. Dat is gigantisch. Met 3D-printen kan je die overschotten vermijden door heel kort op de bal te gaan produceren. Dat is ook hoe we met Odette Lunettes samenwerken. Pas wanneer er een bril wordt besteld, gaan wij die printen. Tien dagen na bestelling is de bril bij de klant. Die brillen worden lokaal geproduceerd, ook dat is duurzaam natuurlijk.” Zelfs qua energieverbruik is 3D-printing voordeliger dan het klassieke ontwikkelingstraject van een bril. “Wie een bril wil maken, moet vaak eerst mallen laten ontwikkelen. Dat is een duur en tijdrovend proces want voor elk prototype is er een nieuwe mal nodig. Dankzij 3D-printing is dus niet alleen het energieverbruik kleiner, ook de time-to-market wordt drastisch ingekort.”

Gesigneerde versie

Maar is een 3D-geprinte sportbril ook een mòòie bril? De eerste prototypes die we zelf bij Materialise op de neus mogen zetten zien er alvast veelbelovend uit. Opvallend: de brillen zijn bijzonder licht, en heel flexibel. “Dat is een belangrijke karakteristiek van het nieuwe castorpoeder. De brillen die we daarmee printen kan je alle richtingen uit bewegen, ze zullen niet snel breken.” En dat moet natuurlijk voor een sportbril. Met deze bril wil Eline De Munck van Odette Lunettes de sportbril een echt lifestyle-elan meegeven. Want met een sportbril een restaurant binnenwandelen bijvoorbeeld, dat was tot nu toe echt not done. Om voor de juiste look & feel te zorgen ging De Munck niet alleen in zee met Materialise maar ook met Tom Boonen. “Hij heeft niet louter zijn naam op de bril geplakt hoor”, verzekert Parandian ons. “Hij heeft de bril getest op de fiets en hij is zich bij Odette Lunettes echt wel gaan uitspreken over de vorm.” Die vorm heeft in de wereld van 3D-printing eindeloze mogelijkheden. Brillen kunnen voorzien worden van een print of een textuur, of – zoals het geval is bij deze specifieke bril – er kan zelfs een handtekening mee geprint worden in één van de benen van de bril. “Zelfs de tag, dus het kaartje waarop de maat van de bril, het nummer en het model staan gespecifieerd, printen we gewoon mee. Omdat het kan”, lacht Parandian. Wat die maat betreft: in theorie zouden de brillen ook op maat van de klant geprint kunnen worden. Het is een formule die Materialise eerder al heeft toegepast. Maar voorlopig houdt Odette Lunettes het bij twee maten en drie kleuren. “Ik heb lang met Eline overlegd, voor haar zijn dit de eerste stappen in de wereld van 3D-printing, maar wie weet wat er in de toekomst nog allemaal volgt? Het was voor haar ook belangrijk om het product aan een democratische prijs aan te bieden die in lijn ligt met de prijzen die ze ook voor haar andere brilmonturen vraagt. Zo’n extra scan van het gezicht zou de prijs wel opdrijven natuurlijk.”

Printen met Boonen

Trage revolutie

Het grote voordeel van 3D-printing – het ecologisch verantwoorde materiaal – is meteen ook het grootste nadeel. Het is wat het is. Met castorbonen print je, voorlopig althans, bijvoorbeeld geen doorschijnende materialen. Nochtans momenteel heel hip in de brillenwereld. “We zijn aan het experimenteren met translucente printmaterialen”, pikt Parandian daar snel op in. Maar dat is toekomstmuziek. Naar de toekomst kijken is iets wat ze bij Materialise gewend zijn. “Al is 3D-printing niet zo spectaculair snel gegaan als sommigen tien jaar geleden verwachtte. Toen werd voorspeld dat iedereen tegen nu zijn of haar eigen 3D-printer in huis zou hebben staan. Dat is niet gebeurd”, legt Parandian uit. “Onze CEO Wilfried Vancraen heeft 3D-printing altijd een trage revolutie genoemd, en dat is heel correct.”

Maar traag of snel, met zo’n grote en duurzame mogelijkheden binnen de wereld van brillen moet er toch uitgekeken worden naar àndere sectoren waarin hetzelfde kan toegepast worden? “De grootste afzetmarkt van Materialise ligt nog steeds binnen de medische sector. Daar kan je 3D-printing al een hele tijd niet meer wegdenken. Maar op het gebied van lifestyle zijn er zeker nog andere interessante pistes. Zo printen wij heel veel gepersonaliseerde inlegzolen. Dat is immers ook steeds vaker een product dat op maat moet worden gemaakt. En met horloges hebben we ook al geëxperimenteerd.” Maar misschien nog wel dé belangrijkste bedrijfstak van Materialise is niet zozeer productgericht. “Printing software is de held waar niemand over spreekt, maar het is het hart van ons bedrijf. Zonder die software, geen printing en dus ook geen brillen.”

Odette Lunettes x Tom Boonen, vanaf 299 euro, www.odettelunettes.com, www.materialise.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content