Investeren in emoties

An Bogaerts

Het mag niet verbazen dat er op de redactie van Trends voortdurend wordt gepalaverd over aandelen, investeringen, wisselkoersen en jaarcijfers. Ook bij mij thuis is dat een geliefkoosd onderwerp. Vastgoed en nieuwe start-ups zijn de stokpaardjes van mijn wederhelft en diens vriendenbestand. Elke week wordt er een gat in de markt ontdekt waar gigantisch veel geld mee kan worden verdiend. Helaas wordt dat zelden omgezet naar realiteit. Maar soit, het enthousiasme is er. Ook in de sector van de luxehorloges heerst er dezer dagen bijzonder veel enthousiasme. Heel wat labels kunnen de vraag naar (peperdure) polshorloges nauwelijks bijhouden. De wachtlijsten voor sommige modellen van Rolex lopen bijvoorbeeld behoorlijk op. Dat is niet echt een verrassing. In maatschappelijk onzekere tijden wordt geld vaak geïnvesteerd in zekerheden, in merken en objecten die in het verleden hun waarde al hebben bewezen. Of dat nu een Rolex-horloge, een Louis Vuitton-handtas of een Chanel-jurk is. Die merken zijn echter niet opgezet met de speculatieve manier waarop met hun creaties wordt omgesprongen. De aankoop van een horloge moet een emotionele beslissing zijn, een esthetische en/of een narratieve. Een goed verhaal, een mooi erfstuk, een beloning, een welgemeend dankjewel of een onverhoopt succes. Dát vier je met een horloge. Het als pasmunt inzetten voelt wrang aan, zeker nu de virtuele versies volop floreren. NFT’s of non fungible tokens zijn horloges die je niet aan de pols kan dragen, maar die teren op het gevoel van ‘eigenaarschap’. En ook daar worden steeds hogere bedragen voor neergeteld.

Emotionele investeringen zien we ook in de interieurwereld, waar objecten steeds dichter bij kunst aanleunen. Moest een meubelstuk dertig jaar geleden vooral mooi en functioneel zijn, dan moet het vandaag ook nog eens beroeren. Vier vrouwen illustreren in deze editie van Trends Style hoe verlichting de grens met het artistieke aftast. Nog een pionier in die sector, één die zich al zijn hele leven door zijn emoties laat leiden, is Lionet Jadot. De Brusselse interieurarchitect laat zijn hart spreken wanneer hij aan een nieuw project begint, en hij brengt ook heel wat jonge designers samen in het platform Zaventem Ateliers. Designers die hij weet te enthousiasmeren en waarmee hij lovende recensies aan mekaar rijgt op interieurevents als het Salone del Mobile in Milaan of onlangs nog de designweek in Parijs. “Het draait niet om het geld, maar om de spirit”, vertelt hij aan Trends Style. Dat wordt ook mijn repliek wanneer ik binnenkort nog eens met een nieuwe handtas thuiskom.

an.bogaerts@roularta.be

@trendsstylemagazine

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content