In Da Club

“You can find me in the club, bottle full of bub” zong 50 Cent twintig jaar geleden al. Een fles champagne volstaat echter niet meer om ‘erbij’ te horen. Steeds meer merken komen met creatieve manieren om een exclusief clubgevoel te creëren. Bij Bentley wordt dat sentiment niet alleen gevoed door het bezitten van een luxewagen, maar ook door The Bentley Network App. Swipen met de pink omhoog.

Na meer dan honderd jaar traditie trekt Bentley Motors duidelijk de kaart van innovatie. Het prestigieuze automerk bereikte intussen de kaap van 10 miljoen volgers op Instagram en in december vorig jaar werd TikTok toegevoegd aan het online portfolio. The Bentley Network App, kortweg BNA, is goed voor 25.000 geregistreerde gebruikers en dat ledenaantal groeit dagelijks. Toch moet je dat getal met een korrel zout nemen volgens Bentley Knokke’s marketingverantwoordelijke Lisa Eecloo. “Iedereen kan The Bentley Network App downloaden. Je hoeft helemaal geen Bentley te bezitten om jezelf te registreren, maar dan heb je geen toegang tot de exclusieve content. Enkel Bentley-bezitters die hun chassisnummer doorgeven, kunnen ten volle genieten van de online tool: een boeiende en interactieve bron van Bentley-nieuws, digitale diensten en uitnodigingen voor unieke evenementen. Het is tegelijk een mobiel platform waarmee onze klanten met elkaar kunnen communiceren en hun ervaringen met Bentley kunnen delen.”

Via de App kan je een virtueel winkelkarretje vullen met accessoires: van zonnebrillen, kleding, juwelen tot een volledig Bentley interieur

De Bentley familie

Niet alleen voor Bentley eigenaars is BNA een rijke bron van informatie en ervaringen, ook voor retailers vormt het een ideaal kanaal om oude en nieuwe klanten te bereiken op een persoonlijke manier. “Ze kunnen er eigen

videocontent uploaden en leden aanmoedigen om eens langs te komen voor een testrit. Een Bentley kopen is niet zomaar een auto kopen, het is een beleving. De klant wordt ondergedompeld in een wereld van handgemaakte luxe. Zodra de aankoop is voltooid, ontstaat er een bijzondere relatie tussen eigenaar en verkoper. Je wordt als het ware lid van de Bentley familie. Met de komst van de Flying Spur Hybrid bijvoorbeeld, krijgen leden via The Bentley Network App de unieke kans om de nieuwe wagen als eerste uit te testen.”

Testrit in stijl

Wie meer wil dan een testrit in eigen land, kan als geprivilegieerd lid nog andere uitzonderlijke aanbiedingen scoren via de online tool.

Bentley ontwikkelde bijvoorbeeld het programma ‘Extraordinary Journeys’, waarbij een aantal topklanten een op maat gemaakte tour kunnen beleven en nieuwe modellen ervaren. “Dealers kunnen individueel events organiseren voor hun klanten. Zo bestaat er de mogelijkheid om deel te nemen aan diverse roadtrips. Tijdens de Bentley Summer Tour van afgelopen jaar konden klanten een proefrit maken langs de mooiste kustwegen gecombineerd met een verblijf in tophotels, zoals het St. Regis Mardavall Mallorco Resort, Cheval Blanc Saint-Tropez of het Grand Hotel des Bains Kempinski in St. Moritz. Helemaal exclusief wordt het op een trip van ons hoofdkwartier in Engeland naar The Macallan Estate in Schotland, het absolute walhalla voor whiskyliefhebbers. Voor de ronde prijs van 11.350 Britse pond biedt Bentley een reis, boordevol natuur, geschiedenis, kunst en cultuur. Een opeenvolging van unieke belevenissen, verfijnde diners verzorgd door topchefs tot een privébezoek aan de Bentley-fabriek.”

Auto op maat

Je hoeft helemaal geen Bentley te bezitten om jezelf te registreren op BNA of om via je telefoonscherm weg te dromen in de wereld van de Britse autolegende. “Mogelijke klanten die interesse hebben in de nieuwste wagens, kunnen dat hier ook melden. Vervolgens zal het hoofdkantoor contact met hen opnemen en indien blijkt dat hun belangstelling gegrond is, worden ze doorverwezen naar een plaatselijke retailer.” BNA is dus een gecontroleerde verkoopstool. Niet iedereen komt zomaar terecht in de gegeerde databank. Bentley-eigenaars daarentegen kunnen inloggen op de Co-Creation tool van de Bentley Network App. “Het is een digitale vorm van een fabrieksbezoek, waarbij geregistreerde klanten toegang krijgen tot Bentley’s creatieve team op ons hoofdkantoor in Crewe. Tijdens het configuratie- en specificatieproces van hun nieuwe voertuig worden er unieke, gepersonaliseerde ontwerpen aangeboden, op basis van levensstijl, ambities en kleurvoorkeuren.”

Bentley all the way

Net zoals de grote modehuizen parfum verkopen om hun universum te delen met het grote publiek, kan je ook via de App je virtuele winkelkarretje vullen met Bentley accessoires: van zonnebrillen, kleding, juwelen tot een volledig Bentley interieur. “Bentley is meer dan een wagen, het is een passie en een levensstijl. Meestal blijft het ook niet bij één Bentley. Onze klanten kijken uit naar vernieuwing en naar de allernieuwste lanceringen. Een prachtige illustratie van die way of life is de ontwikkeling tegen 2026 van de Bentley Residences in Miami, de eerste luxe woontoren ter wereld met de Bentley signatuur. Met een wellness, bioscoop, whiskybar en sigarenlounge wordt deze unieke gemeenschap van 216 woningen het toonbeeld van Bentley’s vakmanschap.”

In Da Club

Join the club

Het gevoel deel uit te maken van een exclusieve club is een sleutel tot succes.

De meest moderne en toegankelijke ‘club’ momenteel is

In Da Club

Singular Society. Helemaal volgens het Netflix en Spotify-principe lanceerde H&M in 2020 dit exclusieve platform waar je als betalend lid duurzame kleding en deco-spullen kunt kopen aan productieprijzen.

Een klassieke vorm om mensen een groepsgevoel te geven, is dan weer het uitdelen van lidkaarten. Big spenders die een platinum status bemachtigen bij Club Med, kunnen op hun vakantiebestemming bijvoorbeeld ook vrienden uitnodigen voor een diner. De ideale mond-aan-mond reclame.

In Da Club

Merken als Louis Vuitton laten niet in hun kaarten kijken als het gaat over hun exclusieve klanten, maar wie veel spendeert en zijn passie voor het merk rijkelijk deelt op social media, belandt met een beetje geluk op de geheimzinnige Very Important Client lijst van het Franse modehuis. Dat deze VIC’s de eerste keuze hebben bij de aankoop van nieuwe collecties is logisch. Dat daarbij regelmatig een flesje Ruinart champagne wordt gekraakt met roze Ladurée macarons zal niemand verbazen. Blijven dromen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content