Burberry heeft de wereldwijde kledingverkoop tijdens de laatste drie maanden van 2020 met 4 procent zien dalen door de sluiting van de winkels. In een persbericht spreekt het Britse luxemerk over 'onzekere tijden'.
De kappers en schoonheidsspecialisten in ons land eisen een heropstart van de contactberoepen in januari. 'Ons geduld is op en niets staat een heropening van de contactberoepen nog in de weg', klinkt het bij Belgian Beauty Federatie (BBF) en Febelhair. De beautysector heeft deze week ook de veiligheidsprotocollen verder aangescherpt.
Juwelen die je McDonalds-gewijs uitkiest op een schermpje en die dan uit een automaat gerold komen. Dat is het innovatieve concept in de nieuwe winkel van het Belgische accessoiremerk Billion Avenue in Antwerpen. 'Dit is de eerste selfservicewinkel met juwelen in België.'
Lokaal gebrouwen dranken doen het goed in België. Zo ook de West-Vlaamse O'live GIN van Sofie Gardyn, die internationaal gaat met prijswinnende gins en likeur. 'Dranken ontwikkelen blijft een mannenwereld, maar mijn vrouw-zijn is een troef.'
Vlaanderen leerde House Raccoon kennen in de eerste aflevering van Andermans Zaken met Kamal Kharmach op Één. Een jaar na de opnames en twee lockdowns later staan Anneleen Durnez en Nathan Noëth sterk in hun schoenen. 'Niet dankzij, maar ondanks de regeringen. Die hadden veel beter moeten communiceren naar ondernemers toe.'
Een evenwicht vinden tussen werken en stijlvol leven: in deze rubriek vragen we ondernemers hoe zij het klaarspelen. Deze week laat Pierre Hennen ons de ware smaak van brood herontdekken. 'Mijn doel? Mijn klanten gelukkig maken.'
Een evenwicht vinden tussen werk en stijlvol leven: in deze rubriek vragen we ondernemers hoe zij het klaarspelen. Deze week legt Stéphanie Van Beneden uit hoe ze in keramiek haar tweede adem vond na een burn-out. 'Mijn handen in de aarde steken was een soort therapie.'
Telewerk is weer verplicht, tenzij dat echt onmogelijk is. Tijdens de eerste lockdown was het goochelen om thuis comfortabel te werken. De tweede coronagolf zorgt zo mogelijk voor nog meer creativiteit om een productieve werkplek te zoeken.
In deze rubriek bevragen we ondernemers over hun ervaringen met carrière en stijl. Deze keer: Laura Peeters van Minimal, een low waste shop in Antwerpen. 'Verpakking achterwege laten? We kunnen beginners en gevorderden bedienen.'
De Amerikaanse modegroep VF Corporation, eigenaar van onder meer Vans, Timberland, The North Face, Lee en Wrangler, gaat het populaire streetwear-merk Supreme uit New York overnemen. Het prijskaartje? 2,1 miljard dollar.
Vorige week besliste de regering dat niet-essentiële winkels nog tot 13 december de deuren moeten sluiten. Mode Unie pleit voor een versoepeling vanaf 1 december. 'Door verkoop op afspraak toe te staan kunnen we consumenten spreiden en geven we ondernemers de nodige ademruimte', klinkt het.
Hoe kom je uit de lockdown zonder dat je winkel hoeft te sluiten? Dat is waarschijnlijk de belangrijkste vraag die handelaars zich de laatste maanden stelden. Bij beginnende zaakvoerders Jérôme en Louis werd dat echter: hoe komen we uit de lockdown, terwijl we onze nieuwe boetiek moeten openen?
Na de verplichte sluiting van de horeca kleuren ook de cijfers binnen de modesector opnieuw diep rood. 'De verkoop in de winkels is dramatisch', klinkt het bij Isolde Delanghe van Mode Unie.
Voor het vijfde jaar op rij maakt Gault & Millau een selectie van de beste chocolatiers bekend in een nieuwe gids. Olivier Willems uit Oostende gaat lopen met de titel Chocolatier van het jaar 2021 in Vlaanderen. In Brussel is dat Laurent Gerbaud, in Wallonië Benoit Nihant.