Afgelopen zomer stelde het stadsbestuur van Genk autoconstructeur Ford-Werke GmbH formeel in gebreke. De stad eiste hierbij een schadevergoeding van 60,9 miljoen euro voor het inkomstenverlies. Door de aangekondigde sluiting van de fabriek in Genk zal de stadskas immers veel minder belastingen en taksen kunnen innen, en anderzijds met extra kosten worden opgezadeld die de sluiting met zich meebrengt. Burgemeester Wim Dries en het begeleidende advocatenkantoor argumenteren daarbij dat de mondelinge én schriftelijke beloftes om werkzekerheid tot 2020 te garanderen, bindend zijn. Na de weigering van Ford om op de claim in te gaan, zal nu een juridische procedure worden gestart om de autofabrikant tot betaling te dwingen. "Wij willen als stad onze rechten vrijwaren en weigeren daarom om ons neer te leggen bij het antwoord van Ford", zegt Dries. "In naam van alle getroffenen zien wij geen andere optie dan naar de rechtbank te stappen en Ford ter verantwoording te roepen. Deze juridische stappen nemen wel niet weg dat de stad constructief wil blijven werken aan de toekomst van de Ford-terreinen. Het is vanzelfsprekend dat de economische ontwikkeling ervan een prioriteit is én blijft." (Belga)

Afgelopen zomer stelde het stadsbestuur van Genk autoconstructeur Ford-Werke GmbH formeel in gebreke. De stad eiste hierbij een schadevergoeding van 60,9 miljoen euro voor het inkomstenverlies. Door de aangekondigde sluiting van de fabriek in Genk zal de stadskas immers veel minder belastingen en taksen kunnen innen, en anderzijds met extra kosten worden opgezadeld die de sluiting met zich meebrengt. Burgemeester Wim Dries en het begeleidende advocatenkantoor argumenteren daarbij dat de mondelinge én schriftelijke beloftes om werkzekerheid tot 2020 te garanderen, bindend zijn. Na de weigering van Ford om op de claim in te gaan, zal nu een juridische procedure worden gestart om de autofabrikant tot betaling te dwingen. "Wij willen als stad onze rechten vrijwaren en weigeren daarom om ons neer te leggen bij het antwoord van Ford", zegt Dries. "In naam van alle getroffenen zien wij geen andere optie dan naar de rechtbank te stappen en Ford ter verantwoording te roepen. Deze juridische stappen nemen wel niet weg dat de stad constructief wil blijven werken aan de toekomst van de Ford-terreinen. Het is vanzelfsprekend dat de economische ontwikkeling ervan een prioriteit is én blijft." (Belga)