Faurecia is een multinational die voor diverse automerken onderdelen aanlevert. Zo worden de zetels voor de Ford Galaxy en de S-Max in Polen gemaakt en vervolgens per vrachtwagen naar de fabriek in Genk gebracht. Vanuit een hal die Faurecia deelt met SML, worden de zetels via de conveyor, just-in-sequence toegeleverd aan Ford Genk. Maar met de aangekondigde sluiting van Ford Genk, komt nu ook de Poolse vestiging van Faurecia in het gedrang. De multinational heeft immers beslist om de onderdelen voor de Ford-modellen die vanaf 2014 in Valencia worden gebouwd, in Portugal te gaan assembleren. Niet alleen het handvol Faurecia-mensen die in Genk werken en de vrachtwagenchauffeurs van de pendeldienst, maar ook de zowat 120 productiemedewerkers dreigen hun baan te verliezen. Er worden in Polen nog een aantal onderdelen gemaakt voor Ford-modellen die niet in Genk geassembleerd worden, maar dat is een kleine minderheid. De directie heeft alvast het personeel in Genk op de hoogte gebracht dat zij hun job zullen verliezen. Er wordt bekeken hoeveel banen er eventueel nog in Polen kunnen gered worden. (JDH)

Faurecia is een multinational die voor diverse automerken onderdelen aanlevert. Zo worden de zetels voor de Ford Galaxy en de S-Max in Polen gemaakt en vervolgens per vrachtwagen naar de fabriek in Genk gebracht. Vanuit een hal die Faurecia deelt met SML, worden de zetels via de conveyor, just-in-sequence toegeleverd aan Ford Genk. Maar met de aangekondigde sluiting van Ford Genk, komt nu ook de Poolse vestiging van Faurecia in het gedrang. De multinational heeft immers beslist om de onderdelen voor de Ford-modellen die vanaf 2014 in Valencia worden gebouwd, in Portugal te gaan assembleren. Niet alleen het handvol Faurecia-mensen die in Genk werken en de vrachtwagenchauffeurs van de pendeldienst, maar ook de zowat 120 productiemedewerkers dreigen hun baan te verliezen. Er worden in Polen nog een aantal onderdelen gemaakt voor Ford-modellen die niet in Genk geassembleerd worden, maar dat is een kleine minderheid. De directie heeft alvast het personeel in Genk op de hoogte gebracht dat zij hun job zullen verliezen. Er wordt bekeken hoeveel banen er eventueel nog in Polen kunnen gered worden. (JDH)