Verschillende transporteconomen, ecologen en wetenschappers uit andere disciplines gaven donderdag op het congres in Antwerpen hun visie op hoe de rivier er tegen 2050 zal uitzien en welke gevolgen er verwacht worden voor onder meer de haven, de scheepvaart en de natuur. "Er wordt rekening gehouden met een stijging van de zeespiegel van 60 centimeter of meer, wat ervoor zorgt dat grootschalige ingrepen nodig zullen zijn", zegt congresleider en wetenschapper Patrick Meire (UAntwerpen). "Er is al het Sigmaplan, maar er is nog jaren studiewerk nodig, met graduele ingrepen, om tegen 2050 klaar te zijn voor het veranderende klimaat. Daarbij wordt gedacht aan onder meer het creëren van eilanden in de Schelde." De klimaatverandering zal ook de binnenvaart beïnvloeden. In de zomer wordt minder regen verwacht, waardoor het waterpeil op de binnenwateren lager zal zijn. "Dat zal zijn gevolgen hebben voor de binnenvaart en dan ook voor de modal shift", stelt Meire, daarbij verwijzend naar de verschillende manieren waarop goederen verplaatst kunnen worden. Volgens de ecosysteemwetenschapper moet ook alle infrastructuur voorzien worden voor een koolstofarme economie. "Afvalstromen zullen grondstoffen worden voor de chemische nijverheid, maar dan moet je bijvoorbeeld nieuwe leidingen voorzien om die stromen te vervoeren, enzovoort." De ecosysteemwetenschapper benadrukt dat al die maatregelen zo interdisciplinair mogelijk bestuurd en gerealiseerd moeten worden, om tot een efficiënte oplossing te komen. (Belga)

Verschillende transporteconomen, ecologen en wetenschappers uit andere disciplines gaven donderdag op het congres in Antwerpen hun visie op hoe de rivier er tegen 2050 zal uitzien en welke gevolgen er verwacht worden voor onder meer de haven, de scheepvaart en de natuur. "Er wordt rekening gehouden met een stijging van de zeespiegel van 60 centimeter of meer, wat ervoor zorgt dat grootschalige ingrepen nodig zullen zijn", zegt congresleider en wetenschapper Patrick Meire (UAntwerpen). "Er is al het Sigmaplan, maar er is nog jaren studiewerk nodig, met graduele ingrepen, om tegen 2050 klaar te zijn voor het veranderende klimaat. Daarbij wordt gedacht aan onder meer het creëren van eilanden in de Schelde." De klimaatverandering zal ook de binnenvaart beïnvloeden. In de zomer wordt minder regen verwacht, waardoor het waterpeil op de binnenwateren lager zal zijn. "Dat zal zijn gevolgen hebben voor de binnenvaart en dan ook voor de modal shift", stelt Meire, daarbij verwijzend naar de verschillende manieren waarop goederen verplaatst kunnen worden. Volgens de ecosysteemwetenschapper moet ook alle infrastructuur voorzien worden voor een koolstofarme economie. "Afvalstromen zullen grondstoffen worden voor de chemische nijverheid, maar dan moet je bijvoorbeeld nieuwe leidingen voorzien om die stromen te vervoeren, enzovoort." De ecosysteemwetenschapper benadrukt dat al die maatregelen zo interdisciplinair mogelijk bestuurd en gerealiseerd moeten worden, om tot een efficiënte oplossing te komen. (Belga)