De metro in Riyad omvat zes lijnen van in totaal 176 kilometer lang. Op de sporen zullen elektrische stellen rijden zonder chauffeur. De bedoeling is om de metro tegen 2019 in gebruik te nemen. Autorijden is in olieland Saoedi-Arabië ontzettend goedkoop, maar dit zorgt ook voor lange files. Amper 2 procent van de 7,4 miljoen pendelaars maakt momenteel gebruik van het openbaar vervoer. Bovendien verwacht het land een sterke bevolkingstoename tegen 2030. De bouw van de metro wordt toegewezen aan het Amerikaanse Bechtel, de Spaanse bouwgroep FCC en het Italiaanse Salini Impregili, samen met Ansaldo STS. Het gaat dus om een ander bedrijfsonderdeel dan treinbouwer AnsaldoBreda, die voor België en Nederland de Fyra bouwde. (Belga)

De metro in Riyad omvat zes lijnen van in totaal 176 kilometer lang. Op de sporen zullen elektrische stellen rijden zonder chauffeur. De bedoeling is om de metro tegen 2019 in gebruik te nemen. Autorijden is in olieland Saoedi-Arabië ontzettend goedkoop, maar dit zorgt ook voor lange files. Amper 2 procent van de 7,4 miljoen pendelaars maakt momenteel gebruik van het openbaar vervoer. Bovendien verwacht het land een sterke bevolkingstoename tegen 2030. De bouw van de metro wordt toegewezen aan het Amerikaanse Bechtel, de Spaanse bouwgroep FCC en het Italiaanse Salini Impregili, samen met Ansaldo STS. Het gaat dus om een ander bedrijfsonderdeel dan treinbouwer AnsaldoBreda, die voor België en Nederland de Fyra bouwde. (Belga)