Als een schip in zwaar weer terechtkomt, zet je het beste ervaren stuurlui aan het roer. Dat moet voor bpost de redenering zijn geweest om zijn structuur en zijn directiecomité te herschikken. In plaats van vijf entiteiten komen er drie businessunits, met aan het hoofd telkens één manager.
...

Als een schip in zwaar weer terechtkomt, zet je het beste ervaren stuurlui aan het roer. Dat moet voor bpost de redenering zijn geweest om zijn structuur en zijn directiecomité te herschikken. In plaats van vijf entiteiten komen er drie businessunits, met aan het hoofd telkens één manager.Pierre Winand wordt verantwoordelijk voor de pakjes en de logistiek in Noord-Amerka - de businessunit Parcels en Logistics North America - en treedt toe tot het directiecomité. Luc Cloet maakt intern promotie en gaat de businessunit Parcels and Logistics Europe and Asia leiden. Kurt Pierloot, die sinds 2015 aan het hoofd van de pakjesdivisie stond, gaat vanaf volgende maand de businessunit Mail en Retail managen. Met zijn jongste kwartaalcijfers bleef bpost onder de verwachtingen. De situatie is ongeveer als volgt: de grote Amerikaanse overname van vorig jaar draagt onvoldoende bij aan de winst, terwijl de groeiende pakjesdivisie kampt met krimpende marges en het volume in traditionele post steeds sneller daalt. Die daling was het jongste kwartaal opgelopen tot 7 procent. Het lijkt daarom gerechtvaardigd Pierre Winand en Kurt Pierloot te zien als crisismanagers. Winand moet de overname van het Amerikaanse Radial beter doen renderen, terwijl Pierloot de afkalvende briefwisselingsactiviteiten op koers moet houden. Tot nu was de briefwisseling goed voor zowat de helft van de inkomsten van bpost. In zijn rapportering spreekt het bedrijf steeds over Domestic Mail en International Mail. Die eerste groep is goed voor 1,3 miljard euro omzet, de tweede voor 160 miljoen. Kurt Pierloot krijgt dus de verantwoordelijkheid over 1,5 miljard euro inkomsten. En omdat het volume terugloopt, heeft hij weinig andere keuze dan te gokken op hogere prijzen en te besparen op personeel door investeringen in productiviteit. Hij komt daarmee op bekend terrein. Pierloot is een van de architecten van de Georoutes en hij had een hand in de automatisering van de sorteercentra. De Georoutes hebben het werk van postbodes grondig veranderd en waren essentieel om de rendabiliteit van het postbedrijf te verhogen. In 2002 schreef bpost nog een jaarverlies van 47 miljoen euro in de boeken. Nu is er na het eerste kwartaal al 72,3 miljoen euro nettowinst. Voordat Pierloot bij bpost aan de slag ging, was de handelsingenieur een klein decennium actief bij het consultancybedrijf McKinsey. In 2004 maakte hij de overstap naar het terrein. Hij doorliep in enkele jaren zowat alle geledingen van bpost. Toen CEO Johnny Thijs in 2014 vertrok, was Pierloot een van de namen die circuleerden als zijn mogelijke opvolger. Maar wellicht moest hij het toen afleggen omdat hij te jong was en Koen Van Gerven wel al ervaring als CEO kon voorleggen. In 2008 had de zakenkrant De Tijd al eens gekopt dat Pierloot de facto de nummer twee werd na Johnny Thijs. Zijn naamkaartje vermeldde toen chief domestic mail officer. Hij bleef dat tot in 2014. Pierloot kent daardoor de binnenlandse markt van de traditionele post, de sorteercentra en het kantorennet zeer goed. CEO Koen Van Gerven stelt dus iemand met kennis van zaken aan om de teruglopende brievenpost te managen. Al krijgt Pierloot er wel de commerciële verantwoordelijkheid over die activiteiten bij en moet hij ook het kantorennetwerk beheren. "Het is een strijd uphill", beseft zijn voormalige baas Johnny Thijs. "Maar Kurt Pierloot is iemand die wel degelijk een tandje kan bijsteken. Hij is analytisch sterk en werkt heel planmatig op lange termijn." Bij de vakbonden is Marc De Mulder van VSOA afwachtend. "Hij is nogal cijfergericht", zegt hij over Kurt Pierloot. "Hij is ook iemand die zijn zin wil doordrijven, en dat maakt de onderhandelingsruimte nogal beperkt. Al moet ik zeggen dat zijn luisterbereidheid de jongste jaren was toegenomen. Of dat zo blijft, valt af te wachten." In een kranteninterview van vorig weekend stelde Van Gerven de dagelijkse postbedeling ter discussie. "Als we die richting uitgaan, heeft dat onvermijdelijk gevolgen op de personeelsaantallen", voorspelt De Mulder. Naast zijn rol bij bpost is Pierloot ook actief als bestuurder bij Recticel en Parcify. Niet toevallig komt hij bij Recticel in de raad van bestuur zijn oude baas Johnny Thijs tegen. "Hij heeft de kwaliteit om iets toe te voegen", zegt Thijs over Pierloot. "Het is iemand met een algemene achtergrond en een uitgebreide belangstellingssfeer. Eigenlijk zou Kurt vroeg of laat de ambitie moeten hebben om Koen Van Gerven op te volgen."