Vrije Tribune

Zo word je als ondernemer zélf een rolmodel

Vrije Tribune Hier geven we een forum aan organisaties, columnisten en gastbloggers

Marc Coucke en Wouter Torfs lijken soms de enige rolmodellen van de Vlaamse ondernemer. Is het geen tijd dat er bij de Vlaamse ondernemers een nieuwe lichting experts opstaat om het gezicht van onze economie te worden? Zakenlui met een heldere visie op de economische actualiteit én met de wil om die met de wereld te delen. Koen Baumers, senior consultant bij PR-kantoor Bepublic, geeft tien tips aan ondernemers om zelf de media-arena te betreden.

1. Zet je commerciële bril af

Een nieuw product aanprijzen via de krant? Daarvoor koop je beter een advertentie. Commerciële return mag nooit je eerste motivatie zijn om in het openbaar te komen. Zie jezelf als een verkoper van kennis en expertise, niet van je producten of diensten. Jouw media-optreden gaat over de context die je geeft bij de actualiteit, niet over de verkoop die je wil opvijzelen. Experts geven een reportage op radio of tv of een krantenartikel meer diepgang: dat wordt jouw rol.

2. Bekijk je bedrijf met externe blik

Je gebruikt deodorant om frisse oksels te krijgen, niet omdat er aluminiumchloorhydraat in zit. Zo kijkt de buitenwereld ook naar het product dat of de dienst die jij aan de man brengt. Kijk dus voorbij de producteigenschappen, en bepaal zo concreet mogelijk welke meerwaarde jouw bedrijf geeft aan de maatschappij.

3. Baken je sector af

Bepaal over welke onderwerpen je wat te vertellen hebt. Wouter Torfs praat heus niet alléén over schoenen, maar hij let er goed op dat hij relevant blijft in alles wat hij zegt. Zo werkt het ook in jouw sector: je kan je zonder die commerciële bril heus wat vrijer bewegen, maar het werkt contraproductief voor je imago als je zoals elke tooghanger luidkeels je mening geeft over alles wat er in de wereld gebeurt.

4. Maak een kalender

Valentijn, Kerstmis, de grote vakantie: klassieke kapstokken voor bedrijven om met reclame in het nieuws te komen. Maar er zijn heel wat andere gebeurtenissen waarmee je als bedrijf relevant uit de hoek kan komen. Grijp bijvoorbeeld het begin van het festivalseizoen aan om tien tips te geven om een festival veilig/proper/gezond door te komen. Of deel tijdens de Digitale Week de resultaten van een intern onderzoek over de manier waarop jouw klanten je e-platform gebruiken. Maar spring niet op alles wat beweegt: soms is het beter om te zwijgen.

5. Hou de actualiteit in de gaten en reageer snel

De actualiteit laat zich niet voorspellen. Is jouw sector plots voorpaginanieuws? Handel dan snél en kaap het nieuws. ‘Newsjacking’, heet die term. Een tactiek die werkt, want nieuws steunt op meer dan feiten, data en cases: ook de context is essentieel, in de vorm van analyses en meningen die het debat verrijken. Maar smeed het ijzer als het heet is: door je woorden te lang te wikken, riskeer je het momentum te missen.

6. Creëer een Twitter-account

Of je dat nu leuk vindt of niet: geen publiek debat zonder Twitter. De CEO’s en academici die vaak in de media opgevoerd worden, hebben bijna stuk voor stuk een Twitter-account. Het is een kanaal voor opiniemakers, omdat ze er kernachtig hun mening kunnen delen met iedereen die geïnteresseerd is. Bovendien is het ook een belangrijke bron van informatie voor journalisten. Creëer een account en gebruik die ook actief om je mening te delen.

7. Schrijf opiniestukken

Wellicht heb je voor je mening vaak méér dan 140 tekens nodig. Publiceer daarom af en toe opiniestukken, bijvoorbeeld op de website van je bedrijf. Link ernaar vanuit je persoonlijke Twitteraccount, en creëer zo buzz over jouw mening. Een gefundeerde, onderbouwde mening voegt een extraatje toe aan de communicatie van je bedrijf: het toont je lezers dat je bij de les bent en de nodige expertise in huis hebt. En dat vergroot je draagvlak én je geloofwaardigheid, zeker als je als bedrijfsexpert aan het woord komt op de opiniepagina’s van een krant.

8. Stuur persberichten uit

Zoek naar het nieuws in je eigen bedrijf, en verspreid die ontwikkelingen via een persbericht. Laat jezelf daarin aan het woord – zo benadruk je je persoonlijke meerwaarde. Let er wel op dat je je persbericht niet verwart met een verkooppraatje: verstuur nooit een persbericht als er voor externen geen ‘nieuws’ in zit.

9. Sta open voor vragen

Levert een van je persberichten of tweets je een vraag van een journalist op? Beantwoord die dan ook. Wees daarin flexibel: de pers werkt met strakke deadlines en heeft er geen boodschap aan dat jij net in een meeting zit.

10. Kweek een olifantenvel

De laatste tip is er een van @WouterTorfs zelf: je moet tegenwind kunnen verdragen. Het is onmogelijk dat iedereen het altijd met je eens is, dus moet je ertegen kunnen dat je soms (persoonlijk) wordt aangevallen op het internet. Zolang je zelf relevant blijft, is er niets om je voor te schamen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content