Zo maakt u een merk authentiek

Volgens de Australische professor Michael Beverland zetten authentieke merken hun echtheid in de verf door deze zeven gewoontes.

1. Vertel verhalen en zorg zo voor een emotionele connectie met de klant. Inspireer u daarvoor op de omgeving van de consument, maak gebruik van toevalligheden en stimuleer anderen om hun eigen verhaal over uw merk te vertellen.

2. Leg de nadruk op vakmanschap. Combineer de passie van de liefhebber met de vaardigheid van de ambachtsman.

3. Vergeet uw wortels niet. Uiteraard moet een merk innovatief zijn en verandert het steeds, maar waak erover dat de vernieuwing niet vloekt met de oorsprong van het merk.

4. Liefde voor het vak. De consument herkent in de passie van de werknemers hun wens om betaald te worden voor iets wat ze graag doen. Liefde voor het vak leidt tot oog voor detail, betrokkenheid en de zucht naar perfectie.

5. Dompel u onder in de wereld van de consument. Authentieke merken zuigen als het ware hun omgeving in zich op om tot innovatieve doorbraken te komen.

6. Wees een met de gemeenschap. Authentieke merken spelen een belangrijke rol in hun sector, maar ook daarbuiten. Denk aan de inzet van Levi’s voor de homogemeenschap.

7. Indoctrineer het personeel met uw merk. Zorgen voor fanatiek personeel dat bij het merk past, vraagt soms een onverwachte hr-aanpak. Zo moesten sollicitanten bij Virgin zingen en dansen. Op die manier wist de vliegtuigmaatschappij dat ze bereid waren extra hun best te doen voor de klant.

Bron: Joeri Van den Bergh en Mattias Behrer, ‘Maak je merk cool’, LannooCampus, 2011

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content