‘We sluiten een Club Med in België niet uit’

HENRI GISCARD D'ESTAING "68 procent van onze klanten is niet-Frans." © GF
Bert Lauwers
Bert Lauwers redacteur bij Trends

Henri Giscard d’Estaing heeft zware tijden achter de rug als CEO van Club Med. Maar sinds de overname door het Chinese Fosun blaakt de vakantiegroep van ambitie en zelfvertrouwen. Zelfs een Club Med in België valt te overwegen.

” Toen ik begin jaren 2000 bij Club Med kwam, was het bedrijf in doodsgevaar, omdat het niet had willen kiezen tussen het lagekosten- en het luxesegment”, zegt Henri Giscard d’Estaing (60). Maar de zoon van de voormalige Franse president Valéry Giscard d’Estaing is een survivor. Hij overleefde ook een zware biedstrijd tussen het Chinese conglomeraat Fosun en de Italiaanse zakenman Andrea Bonomi. Die sleepte ruim anderhalf jaar aan, de langste overnamestrijd voor een Frans beursgenoteerd bedrijf. Bonomi kon uiteindelijk niet op tegen de miljardair Guo Guangchang, de eigenaar en de voorzitter van Fosun en de bondgenoot van Giscard d’Estaing. “Als Club Med de andere weg had gekozen, zou het enorm zijn verzwakt”, blikt Giscard d’Estaing terug.

Leider in luxevakanties

Sinds de overname koestert de CEO een grote ambitie voor China. “Ons groeipotentieel is daar enorm”, zegt hij. De Chinezen hebben een zwak voor luxueuze all-invakanties. Club Med telt behalve 200.000 Chinese klanten vijf Chinese resorts, “maar tegen 2021 moeten dat er twintig zijn”, zegt Giscard d’Estaing, die zijn bewondering voor China in zijn genen heeft meegekregen. “Mijn vader was de eerste die de Chinese leider Deng Xiaoping ontving. Hij is de man die China heeft getransformeerd en van het land de tweede economie van de wereld heeft gemaakt.”

Nu het de rug heeft gerecht, wil Club Med jaarlijks een handvol nieuwe vestigingen openen. “Over tien jaar zullen we de leider zijn in luxevakanties voor families en actieve koppels”, voorspelt Giscard d’Estaing. “Club Med is nu structureel winstgevend. Het groeit opnieuw en heeft het vertrouwen van zijn vastgoedpartners, die 300 miljoen euro investeren.”

Al voelt Club Med ook de gevolgen van terreurdreiging. “Vorig jaar daalde het aantal bezoekers aan de Maghreb-landen, Turkije en Egypte. Maar onze klanten, ook de Belgische, zijn meer naar Punta Cana, Bali en Cancun getrokken. De diversificatie van onze bestemmingen is ons antwoord op die geopolitieke instabiliteit.”

Het Zoute

Giscard d’Estaing weerlegt ook de kritiek dat Club Med te Frans is. “Dat was in het verleden zo, maar nu niet meer. 68 procent van onze klanten is niet-Frans.” Al geeft hij toe dat Club Med vrij weinig Vlaamse vakantiegangers heeft. “Dat komt doordat we van oorsprong wel Belgisch zijn, maar dan Franstalig Belgisch. Bovendien stelt het Vlaamse cliënteel hoge eisen aan de kwaliteit van de hotels. Voor we volop voor het topsegment gingen, was het lastig hen aan te trekken. We zien dat de Vlaming nu wel present tekent op de verre bestemmingen en de beste skibestemmingen.”

Het aantal Benelux-klanten moet stijgen van 77.000 (waarvan 85% Belgisch) naar 100.000 in 2021. Giscard d’Estaing wil daarvoor ook meer Nederlandstalig personeel aanwerven. “Een uitdaging”, geeft hij toe. Al kan het helpen dat de nieuwe topman voor de Benelux, Eric Georges, een Vlaming is.

Zit er mogelijk een Club Med in België aan te komen? “Niets is onmogelijk. Er was al eens een project voor een Club Med in Het Zoute. Je hebt een locatie met voldoende ruimte nodig, waar je ook activiteiten met een Belgische insteek zoals gastronomie kunt ontwikkelen. We hebben geen project op korte termijn, maar ik zie geen reden om er niet aan te denken. We sluiten het zeker niet uit.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content