Vincent De Dobbeleer (Eneco) is Marketeer van het Jaar

© TR

Met Vincent De Dobbeleer van de energieleverancier Eneco haalt een outsider de trofee binnen. De Franstalige Marketeer van het Jaar komt ook uit een energiebedrijf: Grégoire Van Cutsem van Lampiris.

De twee winnaars van de Marketeer van het Jaar-trofee, een initiatief van de marketingorganisatie Stima samen met Trends en Trends-Tendances, werden vanavond bekroond door een jury, wiens oordeel voor 50 procent woog. De mastermarketeers, een elitegroep binnen Stima, en de lezers van Trends en Trends-Tendances telden elk voor een kwart mee. Meer dan 5000 mensen brachten hun stem uit. Vincent De Dobbeleer haalde het van kleppers als Peter Pintens (Douwe Egberts Masterblenders 1753), Astrid Leyssens (Ecover) en Didier Neyt (A.S. Adventure).

Vincent De Dobbeleer, strategy & marketing manager bij Eneco, is een outsider: hij is van opleiding burgerlijk ingenieur, terwijl de andere kandidaten eerder een economische vorming hebben. De Dobbeleer startte in 2003 zijn carrière als IT-consultant bij Altran en werd gedetacheerd bij Nuon. Dat was toen een uitdager op de energiemarkt. “Ik merkte toen dat van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat software ontwikkelen te veel van het goede was. Ik kwam ook met andere afdelingen in contact en merkte dat ik meer energie kreeg in diensten die dichter bij de klant werkten. Ik wou meer impact op wat het bedrijf betekent voor de klant.”

‘Samenen’

Nuon was op de hoogte van zijn ambitie en bood hem een vaste baan aan in een team op de klantendienst. Dat team moest waken over de processen en de kwaliteit van de service. Na de reorganisatie in 2006 bekommerde De Dobbeleer zich om de kwaliteit en klantentevredenheid voor de bedrijvenmarkt en pas in 2008 kwam hij op de marketingafdeling terecht om er een nieuwe verkoop- en marketingstrategie uit te werken.

In augustus 2010 maakte bij de overstap naar concurrent Eneco, leverancier van groene energie, waar hij aan boord werd gehesen als strategy & marketingmanager. “Toen ik bij Eneco kwam, werkte het bedrijf enkel voor de b2b-markt in hernieuwbare energie. De bedoeling was dat ik dat b2b-segment winstgevend zou maken en de lancering op de particuliere markt zou voorbereiden.” De Dobbeleer zette bij Eneco het merk en vooral de klant centraal. Hij ziet marketing niet als de verantwoordelijkheid van één departement, maar van het hele bedrijf. “Elke interactie met een klant of met een potentiële klant moet in lijn zijn met de waarden en het verhaal van Eneco. Van een gesprek tussen ons tot de vragen die de mensen stellen aan de klantendienst. Als dit onze visie is, welke zijn de strategie en de waarden volgens dewelke we onze business willen runnen? Dat wordt geïnitieerd vanuit marketing en hr.” De waarden zijn authentiek, duurzaam, ‘samenen’ (een Eneco-werkwoord) en ‘fan van de klant’.

Hoe zit het met de resultaten van Eneco? De Dobbeleer: “We zijn drie jaar geleden gestart op de particuliere markt en hebben nu een aandeel van 6 à 7 procent. Daarmee zijn we de op een na snelste groeier in die periode. Essent is nog net iets sneller gegroeid, maar dat komt door de grote groepsaankopen. Wij hebben die maar beperkt gedaan.” De Dobbeleer vergelijkt de prestaties van Eneco met die van Lampiris omdat die qua duurzaamheid en groene energie vergelijkbaar zijn. “We hebben Lampiris nog net niet ingehaald. Lampiris is in 2007 zwaarder op Vlaamse markt gekomen, eerder dus dan wij.” In de bedrijvenmarkt was Eneco in 2011 nog verlieslatend. Nu tekent het Nederlandse bedrijf daar ook winstcijfers voor op. “Dat betekent dat onze aanpak zowel op de b2b- als op de b2c-markt brengt wat we ervan willen zien.”

Lampiris

Toevallig werd net De Dobbeleers tegenhanger bij Lampiris de Franstalige Marketeer van het Jaar. Grégoire Van Cutsem, commercieel directeur van energieleverancier Lampiris, begon na zijn studie aan UCL zijn carrière bij PWC en Securex. Daarna ging hij naar Proximus, waar zijn carrière in de marketing begon. Na korte passages bij FN Herstal en Carodec werkt hij nu bij Lampiris.

“Ik hou niet van love brands“, zegt Van Cutsem. “Dat zijn bedrijven waar er niets te doen is. Als je Dior of Ferrari verkoopt, is het moeilijk om te mislukken. Ik verkies sectoren met uitdagingen, zoals de energiesector. Op de keper beschouwd gaat het in deze sector uiteindelijk om een rekening die elke maand in je bus valt. Hoe kun je daar verder in gaan? Ook de bank- en verzekeringssector vind ik interessant omdat je er alles opnieuw moet uitvinden.”

Ad van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content