‘Veel bedrijfsleiders zitten in collectieve midlifecrisis’

© istock
Veronique Goossens Anker Kanaal Z en opiniemaker Knack.be

Dat zegt Herman Toch, marketeer en auteur van het boek ‘Happy Profit’ in Z-Talk Goossens. Volgens Troch beseffen heel wat ondernemers dat ze niet meer kunnen verder doen zoals ze al tientallen jaren bezig zijn.

“Dat streven naar méér, het typische kenmerk van het neoliberalisme, maakt ons niet gelukkig. En dus gaan ze zich afvragen, waar sta ik voor? En wat is het uiteindelijke doel van mijn bedrijf?”

Als voorbeelden haalt Herman Toch Wouter Torfs en Jef Colruyt aan. Maar ook Paul Polman, de CEO van Unilever.

Herman Toch gelooft dat de wereld op het punt staat om ingrijpend te veranderen. De technologische evoluties, de digitalisering en een wereld die iedereen verbindt via internet zorgen ervoor dat bedrijven zichzelf moeten heruitvinden om nog mee te kunnen. Om te beginnen moeten ze hun merk herdenken en vooral een baken van vertrouwen zijn.

Daarnaast vragen bedrijven zich best af hoe ze omgaan met steeds schaarsere grondstoffen. Een bedrijf als Philips verhuurt licht en neemt nadien de verlichtingsinstallatie weer over om ze te hergebruiken. Philips heeft er dus alle belang bij om z’n producten zo duurzaam mogelijk te maken.

Bedrijven zien ook vaak met lede ogen aan hoe een consument zelf producent en aanbieder van diensten wordt. Zo zijn het taxiplatform Uber en de online-plaats voor bed&breakfast Airbnb initiatieven die een hele sector overhoop kunnen gooien.

Het boek “Happy profit” predikt dat bedrijven winst mogen maken, maar die drijfveer moet op gelijke hoogte komen met het maken van een betere, meer gelukkige wereld.

Herman Toch is te gast bij Z-Talk Goossens, te bekijken vanaf vrijdagavond 19.50 uur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content