Vakantie: tijd voor een grote schoonmaak

Kunt u deze maand in een lagere versnelling werken? Dan is dit een goed moment om orde op zaken te stellen in uw werkruimte. Als u daarmee klaar bent, hebt u een leeg bureau met alleen nog een computer, telefoon en inbox.

1. Ruim papier op. Verzamel alle papieren die op en rondom uw bureau liggen. Ga door de stapel heen en doe iets met elk document:
– gooi zoveel mogelijk weg
– delegeer
– archiveer het document meteen
– doe meteen wat op het papier staat
– zet de actie op uw todolijst en stop het document in een ‘actiemap’.

2. Ruim de rest op. Boeken, post-its, losse briefjes, fotolijstjes: berg ze op.

3. Stop pennen, potloden, digitale camera en wat u verder nodig hebt in een la of een kast.

4. Maak de muren leeg. Vergeelde foto’s, artikelen enzovoort: weg ermee.

5. Maak een fysieke inbox. Zet die op uw bureau en leg daar alle post, memo’s, documenten en dergelijke in die binnenkomen. Leeg hem één keer per dag en archiveer dan meteen alles wat opgeborgen moet worden. Laat alleen op uw bureau liggen waarmee u bezig bent.

6. Versimpel uw computer. Haal iconen van uw desktop en haal ook de dingen die u (bijna) niet gebruikt uit de werkbalk. Gebruik op uw desktop een rustig plaatje als achtergrond en houd alleen het document geopend waaraan u op dat moment werkt. Probeer snoeren zoveel mogelijk weg te werken.

7. Gebruik een simpel opbergsysteem, bijvoorbeeld alfabetisch. Zorg dat u genoeg extra mapjes bij de hand hebt om papieren in te stoppen. Gebruik één map voor papieren waar u geen blijf mee weet.

8. Kijk nu nog eens kritisch rond. Voor elk voorwerp dat u nu nog ziet, moet u zich afvragen of het echt in het zicht moet staan. In de meeste gevallen is het antwoord ‘nee’. Berg het op of geef het weg. Doe dit de volgende dag nog een keer.

Bron: Martijn Aslander e.a., ‘175 lifehackingtips’, Van Duuren Management, 2011

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content