Unizo: ‘Ondernemers geven elk jaar meer dan 700 miljoen euro uit aan sponsoring’

Unizo-topman Danny Van Assche

Zelfstandigen en kleine ondernemers in Vlaanderen en Brussel geven elk jaar zowat 720 miljoen euro uit aan de sponsoring van onder meer sportclubs, jeugdverenigingen en scholen. Dat berekende ondernemersorganisatie Unizo via een rondvraag naar aanleiding van de Dag van de Ondernemer.

‘Zoals elk jaar vragen we op deze dag aandacht voor de ondernemer’, zo zei Unizo-topman Danny Van Assche tijdens een persconferentie in Machelen. Ondernemers worden volgens hem vaak als vanzelfsprekend beschouwd, maar zijn dat helemaal niet. ‘Zij investeren zelf, zij nemen risico’s. En het is dankzij die risico’s dat ze rijkdom creëren voor de samenleving, dat ze voor werkgelegenheid zorgen’, aldus Van Assche.

Een extra dimensie is sponsoring. Ondernemers geven zo iets rechtstreeks terug aan de samenleving, naast datgene wat ze al bijdragen via de belastingen en parafiscaliteit, zo klonk het.

Die sponsoring kan vele vormen aannemen. Dat kan geld zijn (bijvoorbeeld voor een reclamebord of ploeguitrustingen), maar ook gratis producten of kortingsbonnen als tombolaprijzen, of het gratis uitlenen van materiaal zijn veelgebruikte sponsoringmethodes.

Uit de rondvraag bij 737 ondernemers bleek dat 80 procent van de zelfstandigen en kmo’s de afgelopen vijf jaar aan sponsoring deed. ‘Gemiddeld doen ze dat voor 1.600 euro per jaar, maar 10 procent geeft zelfs meer dan 5.000 euro per jaar aan sponsoring’, aldus Van Assche. Die steun gaat meestal naar sportclubs, culturele verenigingen of goede doelen.

Voor de ondernemer is sponsoring in eerste instantie een maatschappelijk engagement, zo zeiden enkele lokale ondernemers. ‘Ik vind het belangrijk dat iedereen zijn steentje bijdraagt, ook financieel, aan de toekomst en soms het overleven van verenigingen’, zei onder anderen Jill Van Eecke, die een advocatenkantoor heeft in Machelen.

Maar tegelijkertijd verwacht de ondernemer daar ook iets voor terug. ‘Het moet een win-winsituatie zijn’, stelde Marc Dulst, die in Blanden een wijnhandel heeft. Dus het is niet de bedoeling dat hij lokale verenigingen sponsort, waarna die elders hun wijn aankopen voor bijvoorbeeld een eetfestijn.

Ook Unizo-topman Van Assche hield een pleidooi om klant te blijven bij de lokale ondernemers. ‘Meer en meer mensen kopen online, maar ze vinden het maar normaal dat ze nog sponsoring krijgen van de ondernemer in de buurt’, zei hij. Maar ‘alleen gezonde lokale ondernemingen kunnen een stukje van hun toegevoegde waarde laten terugvloeien naar de samenleving’.

Met de Dag van de Ondernemer zet Unizo elk jaar de ondernemers in de bloemetjes, en wijzen ze op het belang van die ondernemers voor de samenleving en de economie. Traditioneel trekken dan ook heel wat politici naar lokale bedrijven.

Partner Content