De website van The Family baadt in felle kleuren. Er staan opvallend veel foto's op van schattige katten en palmbladeren. Wil je de website verlaten, dan komt een beeld naar boven uit de film The Godfather met als boodschap ' No one leaves The Family'. De kantoren in Parijs en Londen wijken al even veel af van wat je normaal in de start-upwereld aantreft. Ze hebben wat van een excentrieke huiskamer met hier en daar een tapijtje en een kroonluchter, en er staan palmbomen. The Family heeft een ' swag team' - swag is het nieuwe cool - dat voor de eigenzinnige visuele identiteit zorgt.
...

De website van The Family baadt in felle kleuren. Er staan opvallend veel foto's op van schattige katten en palmbladeren. Wil je de website verlaten, dan komt een beeld naar boven uit de film The Godfather met als boodschap ' No one leaves The Family'. De kantoren in Parijs en Londen wijken al even veel af van wat je normaal in de start-upwereld aantreft. Ze hebben wat van een excentrieke huiskamer met hier en daar een tapijtje en een kroonluchter, en er staan palmbomen. The Family heeft een ' swag team' - swag is het nieuwe cool - dat voor de eigenzinnige visuele identiteit zorgt. The Family is geen accelerator, coworkingruimte of risicokapitaalfonds. Een accelerator is een groeiversneller die bedrijven voor een zestal maanden begeleidt en zaaigeld investeert in de start-up in ruil voor een kleine participatie. Tijdens hun begeleiding door een klassieke accelerator krijgen bedrijven gratis kantoorruimte ter beschikking. Het model van The Family brengt innovatie in de wereld van de acceleratoren. Het mikt op de lange termijn, ondernemers blijven permanent lid. The Family neemt net als acceleratoren een participatie van 5 procent in de start-ups die het helpt, maar niet in ruil voor geld. De ondernemers krijgen allerlei diensten en een netwerk van honderden ondernemers, investeerders en het personeel van The Family. Start-ups krijgen ook geen kantoorruimte, zodat ze op hun eigen stek hun bedrijfscultuur kunnen ontwikkelen. De cijfers bewijzen dat het model werkt. The Family krijgt 1200 aanvragen van start-ups per week. De Fransen Alice Zagury, Oussama Ammar en Nicolas Colin richtten The Family in 2013 op in Parijs om het ondernemerschap in Europa te stimuleren en Europese techparels te creëren. Het breidde snel uit naar Berlijn, Londen en sinds dit jaar Brussel. Van de zowat 500 start-ups die The Family al begeleidde, bestaan er nog ongeveer 250. Zij vormen de portefeuille van The Family en zijn volgens de organisatie samen meer dan 3 tot 4 miljard euro waard. Elk kwartaal selecteert The Family twintig nieuwe bedrijven. Het zijn altijd zeer jonge start-ups die hun hoofdzetel in Europa hebben. Belgische ondernemers die geïnteresseerd zijn, maken een afspraak met Ayoub Assabban en Nicolas Van Rymenant, twee Belgische ondernemers die lid werden van The Family toen ze hun bedrijf oprichtten. "We praten eerst een uur", zegt de 26-jarige Ayoub Assabban. "Als ik overtuigd ben dat de ondernemer ambitie heeft, maar tegelijk nederig is, dat hij een goede visie heeft en past bij de mindset van The Family, dan laten we hem bellen met Parijs. Als zij ook akkoord gaan, schudden we elkaar de hand. Vanaf dat moment is de ondernemer een lid van The Family. Hij krijgt een jaar toegang tot alle informatie en diensten van The Family. Na één jaar kan hij kiezen. Ofwel verlaat hij The Family en hoeft hij niets te betalen. Ofwel blijft hij en nemen wij een aandeel van 5 procent in zijn bedrijf. Enkele mensen zijn vertrokken, maar de meesten blijven." The Family helpt ondernemers met drie zaken. Ten eerste is er hulp om beter te ondernemen. Dat gaat van YouTube-video's voor beginners over nieuwsbrieven tot events, zoals lezingen en conferenties. Als een ondernemer een bedrijf opricht, is tijd zijn belangrijkste goed, zegt Assabban. Door snel problemen op te lossen besparen ondernemers veel tijd. De honderden mensen in het netwerk van The Family zitten op dezelfde Slack-account, een instrument waarmee je makkelijk in grote groepen kunt samenwerken en informatie kunt uitwisselen. "Ik kan om het even welke ondernemer een vraag stellen", zegt Ayoub Assabban. "Hij zal me binnen het uur helpen, ook als hij een topondernemer is." The Family helpt ondernemers ook als ze voor het gerecht worden gedaagd of op andere manieren worden gedwarsboomd. Het overkwam de ondernemers achter de Franse taxi-app Heetch, die onder meer in Brussel onder vuur kwam te liggen. Ook Ayoub Assabban kan ervan meespreken. Zijn bedrijf Benjago bracht mensen die wilden leren rijden direct in contact met rij-instructeurs. De goedkope tarieven van Benjago waren een doorn in het oog van de autorijscholen. Omdat Benjago de hoge gerechtskosten niet kon betalen, zette Assabban zijn bedrijf in 2017 stop. "Bij The Family gaat het er niet om het project (de start-up, nvdr) te beschermen, maar wel de ondernemer", zegt hij. Wanneer een bedrijf uit het netwerk van The Family zijn product heeft afgestemd op de markt en kapitaal nodig heeft om te groeien, brengt The Family hen in contact met potentiële investeerders. "Durfkapitalisten en businessangels vinden ons interessant omdat we een portefeuille op Europese schaal hebben", zegt Ayoub Assabban. "Dat ondernemers klaarstaan om andere ondernemers te helpen, geeft investeerders zekerheid." In september willen de Franstalige Belgen Assabban en Van Rymenant een ronde doen langs de Vlaamse universiteiten en praten met grote Vlaamse investeerders, businessangels en CEO's. In Franstalig België is The Family al bekend, maar in Vlaanderen moet de organisatie, die in Brussel kantoor houdt vlak bij de VUB in de coworkingruimte Silversquare Triomphe, zijn naam nog vestigen. Enkele Belgische bedrijven bij The Family zijn Smartbnb (verhuurhulp), Ludus (presentatietool), Troty (elektrische deelsteps) en Viva's Tour (reisplatform). Assabban is ambitieus: "The Family wil naar een waarde van 10 miljard euro in tien jaar. Ik zou willen dat België 2 miljard bijdraagt." Voor The Family zijn Brusselse kantoor opende, waren er al Belgische bedrijven opgenomen in het netwerk. Het doel is dat er meer bij komen. "Bij de keuze van de ondernemers letten we op een goed evenwicht tussen visie, ambitie en uitvoering", zegt Ayoub Assabban. "Een ondernemer die ambitie heeft, maar niet nederig is, nemen we niet."