Industriële robots slagen er goed in objecten op te pikken die telkens op dezelfde plaats in dezelfde positie worden aangevoerd. Maar het is heel wat anders als ze dingen moeten oppikken die los door elkaar liggen. Denk aan een assemblagelijn waar ze onderdelen uit een bak moeten halen om ze ergens anders te leggen.
...

Industriële robots slagen er goed in objecten op te pikken die telkens op dezelfde plaats in dezelfde positie worden aangevoerd. Maar het is heel wat anders als ze dingen moeten oppikken die los door elkaar liggen. Denk aan een assemblagelijn waar ze onderdelen uit een bak moeten halen om ze ergens anders te leggen.De robot moet de objecten eerst herkennen en hun afmetingen kunnen inschatten, voor hij ze kan vastgrijpen. Dat is wat Pick-it robots kan leren. De Leuvense start-up won vorige week de Pitchers Day-wedstrijd op de beurs Ondernemen in Vlaanderen. Pick-it heeft een 3D-camera ontwikkeld die bedrijven zonder hulp van een expert op een robot kunnen monteren om objecten te herkennen. Het herkenningsproces verloopt via software van de start-up. Ten slotte is er een processor waarmee de 3D-camera zijn werk kan doen. Op die manier geeft Pick-it robots in fabrieken ogen. "Wij bouwen een wereldwijd netwerk uit van partners die onze producten verdelen en ondersteunen. De regel is dat wie robots verkoopt, ook onze camera's moet kunnen aanbieden", zegt CEO Peter Soetens. Pick-it, dat eind vorig jaar werd opgericht, mikt op de makers en de gebruikers van industriële robots. Die markt zal volgens Soetens de komende tien jaar verdrievoudigen. De starter slaagde er al in daarvan een eerste graantje mee te pikken. Tegen eind dit jaar haalt Pick-it naar eigen zeggen een omzet van 1 miljoen euro.Het doel voor 2018 bedraagt het dubbele, en ook het personeel moet verdubbelen van vijftien tot dertig. Met bankleningen, eigen middelen van de oprichters en win-winleningen haalde het bedrijf tot nu een half miljoen euro op. Het zoekt nu 2 miljoen euro groeikapitaal. Jurylid Kris Leys, partnershipmanager bij Hello bank! Belgium, legt uit waarom Pick-it heeft gewonnen: "Met zijn product, dat je makkelijk kunt installeren op bestaande systemen, haalde Pick-it de eerste maanden al mooie cijfers. Het heeft een goed en complementair team, dat weet hoe de wereld van de robotica in elkaar zit. De onderneming heeft een goed zicht op zijn kosten. Wel is het gevaarlijk te spreken van een easy market, zoals Pick-it heeft gedaan. Aangezien 55 procent van zijn markt in Azië ligt, moet het opletten met eigendomsrechten en kopies." De andere juryleden zijn Yves Petit van het risicokapitaalfonds Volta Ventures, Jan-Willem Callebaut van de accelerator The Birdhouse, Marleen Merckaert van Beobank, Fabian Thylmann van het investeringsbedrijf SN Invest en ondergetekende. Marleen Merckaert, directeur zelfstandigen en ondernemingen van Beobank, vond het niveau van de presentaties over het algemeen goed, maar ze miste financiële informatie. "Sommigen hebben daar niet eens over gesproken. Als je de vraag krijgt naar wat je investeringsbehoefte is, zou je dat toch altijd moeten kunnen zeggen." De tweede plaats in de pitchwedstrijd ging naar het Aalsterse Intigriti, een internetplatform waar bedrijven in contact komen met ethische hackers. De derde plaats was voor Wimomo, dat een vochtsensor maakt, die verbonden is met het internet. Zo kunnen groendiensten, aannemers of particulieren beter monitoren welke planten water nodig hebben en hoeveel ze nodig hebben.