Op de slotdag van de Belgische economische missie naar het westen van Canada heeft prinses Astrid de nieuwe WeWatt-kiosk op de luchthaven van Calgary ingefietst. Op zo'n energiefietsmeubel kunnen reizigers al trappend hun communicatietoestellen opladen en zo verbonden blijven met de wereld.
...

Op de slotdag van de Belgische economische missie naar het westen van Canada heeft prinses Astrid de nieuwe WeWatt-kiosk op de luchthaven van Calgary ingefietst. Op zo'n energiefietsmeubel kunnen reizigers al trappend hun communicatietoestellen opladen en zo verbonden blijven met de wereld.Calgary International Airport is de vierde luchthaven, na Zaventem, Schiphol en Charles de Gaulle in Parijs, waar de energiefietsen van WeWatt voet aan de grond krijgen."We zijn in België vooral bekend van onze fietsinstallatie op Brussels Airport", zegt Patricia Ceysens. De Leuvense politica richtte in 2011 samen met onderneemster Katarina Verhaegen WeWatt op. "In het buitenland worden onze producten goed opgepikt. Vandaag staan er ongeveer 300 energiefietsmeubels in een twintigtal landen", bevestigt Ceysens.De WeWatt-producten vinden hun weg naar luchthavens, treinstations, universiteiten, hotels, congres- en winkelcentra en ook privébedrijven. Het Leuvense bedrijf is meer en meer internationaal actief, niet alleen in Europa, maar ook in Australië, Rusland, Dubai, de Verenigde Staten en Canada."We mikken nu op verdere internationale groei en dat vraagt bijkomende middelen", zegt Patricia Ceysens. WeWatt trok deze zomer het kapitaal op van 18.600 euro naar 61.500 euro. Het bedrijf haalde voor het eerst ook 200.000 euro externe financiering op bij businessangels uit de Vlaamse en Duitse bedrijfswereld. Marion Van Tichelen, Axel Heinemann, Lou Hermans en Sam Desimpel zorgen voor een kapitaalinjectie.Lou Hermans, medeoprichter van het beeldvormingsbedrijf Cmosis en Sam Desimpel, oprichter van Princip.al, een netwerk van en voor investeerders, treden ook toe tot de raad van bestuur van WeWatt. "We hebben gekozen voor businessangels omdat we niet alleen financiële middelen willen aantrekken, maar ook de ervaring en het advies van die mensen willen aan boord halen. Het gaat om smart money", verduidelijkt Ceysens.Met het extra kapitaal kan WeWatt internationaal doorgroeien en de producten verder ontwikkelen, optimaliseren en commercialiseren. "Om verder te kunnen internationaliseren, moeten we de productie, de voorraden en het transport optimaliseren. Daar komt heel wat bij kijken", aldus Ceysens.WeWatt realiseerde in 2014 naar eigen zeggen een omzet van om en bij de 300.000 euro. Het bedrijf heeft geen personeel in dienst. De twee zaakvoerders runnen de business en schakelen een netwerk van freelancers en onderaannemers in. Zo is het kioskmeubel ontworpen op basis van recycleerbare materialen die bij Vlaamse kmo's worden afgenomen. De assemblage van de energiefietsmeubels gebeurt in het maatwerkbedrijf Westlandia in Ieper.Over de groeiambities van het bedrijf wil Patricia Ceysens zich niet laten vastpinnen op cijfers. "We zijn superambitieus. Het vervolgverhaal wordt even spannend als de voorbije vier jaar. De zaken gaan ook snel, ik wil nog niet te ver vooruitkijken", zegt de ondernemende politica.WeWatt blijft wel mikken op de b2b-markt en zal de consumentenmarkt niet benaderen met energiefietsmeubels. Ceysens ziet nog heel wat opportuniteiten in die nichemarkt en is ook niet bang van concurrentie of namaak."We hebben ons Europees patent toegekend gekregen en we proberen ook te anticiperen door bedrijven die hun eigen meubel willen bouwen alleen onze technologie te verkopen via een licentie. Dat is een goed model waardoor er een ruime variatie aan designs op de markt komt met onze technologie vanbinnen", stelt Ceyssens.