Start-up Hallelujah wil uitgroeien tot dé specialist over geluk op de werkvloer

startersviltje Hallelujah © .
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Hallelujah begint deze week aan een nieuw tijdperk. ‘Het is tijd om onze puber volwassen te laten worden’, zegt Pieter Dejonghe, die het bedrijf in 2017 startte met Dieter De Vos.

“Toen we twee jaar geleden met managers spraken, was er vrij weinig aandacht voor hoe goed medewerkers zich in hun vel voelen, uitgezonderd natuurlijk bij hr. Nu merken we wel een mentaliteitsverandering. Bedrijven zien een goede sfeer op het werk als een cruciale factor voor hun succes. Het beperkt ook het ziekteverzuim en het personeelsverloop”, zegt Pieter Dejonghe.

Little shots of happiness

“Twee jaar geleden zijn we gestart met wat we little shots of happiness of wonderbrekingen noemen”, zegt De Vos. “Klanten konden bij ons een pakket afnemen met spelletjes en andere activiteiten voor tijdens de pauzes. Zodat er regelmatig tijd werd gemaakt voor wat ontspanning en om de sociale connecties te versterken. Dat sloeg meteen aan en het eerste jaar waren we meteen winstgevend. Maar vanaf de oprichting wisten we al dat dit allerminst het eindpunt was voor Hallelujah.”

Wetenschappelijk onderbouwd

Hallelujah wil uitgroeien tot dé specialist over geluk op de werkvloer, met een eigen onderzoeksafdeling en trainingen voor bedrijven. Karolien Hendrikx voegde zich bij het twaalfkoppige team. De arbeidspsychologe verrichte onder meer onderzoek aan de UHasselt en de hogeschool PXL, en ze gaat het verbrede aanbod van Hallelujah wetenschappelijk onderbouwen. Het bedrijf ontwikkelt een barometer voor geluk op de werkvloer om die als referentiepunt te gebruiken voor metingen in bedrijven.

Spelenderwijs meten

“Uit ervaring weten we dat medewerkers in de klassieke enquête, bijvoorbeeld via e-mail, niet recht uit het hart spreken. Het bedrijf krijgt daardoor geen zuiver beeld van de sfeer op de werkvloer”, zegt De Vos. “We willen een hele beleving rond zo’n bevraging bouwen, zodat bedrijven betere antwoorden krijgen.” Met het nieuwe aanbod blijft Hallelujah voorlopig focussen op België, waar het al klanten heeft zoals KBC, Partena en Renson. Maar ook in Nederland hebben de eerste klanten getekend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content