Om pasta te maken heb je harde tarwe nodig. Durumtarwe of harde tarwe in het jargon van foodies. Tot voor kort dacht iedereen dat we zulke tarwevariëteiten in ons land niet konden verbouwen. Maar sinds deze zomer weten we beter. Eind juni lanceerde RV Food uit Herentals onder de merknaam Belcampi de eerste pasta gemaakt van Belgisch durumtarwe.
...

Om pasta te maken heb je harde tarwe nodig. Durumtarwe of harde tarwe in het jargon van foodies. Tot voor kort dacht iedereen dat we zulke tarwevariëteiten in ons land niet konden verbouwen. Maar sinds deze zomer weten we beter. Eind juni lanceerde RV Food uit Herentals onder de merknaam Belcampi de eerste pasta gemaakt van Belgisch durumtarwe. De hogeschool Thomas More droeg haar steentje bij aan de proeven met tarwevariëteiten, maar de investering komt van RV Food. De kmo uit Herentals is sinds 2015 aan een tweede leven begonnen. Tot dan was het geesteskind van de Kempense ondernemer Ronald Vandeputte een leverancier van olijfolie, tomatenproducten en pasta voor de voedingsindustrie. De klanten waren vooral sauzenfabrikanten, soepfabrikanten en producenten van kant-en-klare maaltijden. Als tachtiger zonder opvolgers dacht Vandeputte nog niet meteen aan stoppen, maar uiteindelijk zag hij wat in het voorstel van de investeerder Wim Heylen en een ondernemersduo met ervaring in de voedingssector: Johan Steyaert (56) en Gert Van de Water (41). "Gert en ik hebben bij Ducros en Bertolli België jarenlang ervaring met de voedingssector opgebouwd", vertelt Steyaert. "We hadden zin voor eigen rekening te starten. We hebben een tijd gezocht en begonnen aanvankelijk als distributeur van Bertolli en Carapelli voor Deoleo, maar we waren op zoek naar een overname om echt ons eigen ding te kunnen doen." Die kans lag in de overname van RV Food. Dat bedrijf was minder gericht op de retail, terwijl de nieuwe eigenaars juist veel groeipotentieel zien in de consumentenmarkt. "Wij vonden het jammer enkel voor de industrie te werken en zijn, in samenspraak met onze leveranciers, op zoek gegaan naar een assortiment op maat van de retailmarkt. De interesse was meteen groot. Zij hoopten al langer om een voet aan de grond te krijgen op de consumentenmarkt." Daarom lanceerde het duo een beperkte portfolio voor de consumentenmarkt. Dat e uitbouw van de tweede tak was een matig succes. De retailsector zat niet te wachten op het zoveelste extra merk van tomatenpuree, pasta of confituur. "Om consumenten te charmeren is een extra dimensie nodig", zegt Steyaert. In eerste instantie zocht het duo die extra dimensie in de uitbreiding van zijn gamma. Omdat de Groep Heylen ook de importeur is van Boretti-fornuizen en -barbecues, stelde het ondernemersduo voor aan die merknaam een assortiment pasta, olijfolie, tomatenpuree en sladressings te koppelen. "Omdat Boretti vooral sterk staat in Nederland, zijn we daarmee eerst naar de Nederlandse markt getrokken en dat was meteen raak", vertelt Steyaert. Daarna volgde een tweede samenwerkingsconcept met de Veiling van Hoogstraten. In Vlaanderen en de noordelijke landen is de fruitveiling bekend voor zijn aardbeien en tomaten. Dus leek een nieuw confituurmerk onder de merknaam Hoogstraten, een goed idee. De derde en belangrijkste stap in de uitbouw van een nieuwe identiteit is de lancering van Belcampi, de eerste pasta gemaakt met Belgische harde tarwe. "Wij zien een toenemende interesse voor de herkomst van producten", verklaart Steyaert. "Daarom denken we dat er wel ruimte is voor pasta gemaakt van tarwe die niet van de andere kant van de wereld komt." Het probleem was dat in België geen durumtarwe groeit. Bovendien stonden de landbouwers aan wie RV Food het idee voorlegde, er aanvankelijk weigerachtig tegenover. Uiteindelijk sloot de kmo met enkele van hen een overeenkomst waarbij de landbouwers per hectare een hogere vergoeding krijgen dan ze normaal ontvangen voor zachte tarwe. "We hebben dan in samenwerking met de Thomas More Hogeschool een twintigtal variëteiten op het veld uitgetest", vertelt Steyaert. "De variëteiten met de beste resultaten voor resistentie tegen ziekten, vorstgevoeligheid en uiteraard ook opbrengst, hebben we voorgesteld aan de landbouwers die mee in ons project stapten. De oogst was verrassend goed, zowel in rendement als in kwaliteit." Maar zit de consument wel te wachten op Belgische pasta? "Wij denken van wel", zegt Steyaert. "In ketens als Colruyt, Delhaize of Carrefour is ruimte voor een assortiment met producten van Belgische herkomst. Een deel van de klanten is bereid daarvoor iets meer te betalen. Ons doel is ook niet 20 procent van de markt in te palmen. Wij willen een goed product tegen een aanvaardbare prijs op de markt brengen. En de interesse in de retail is intussen een feit: Belcampi ligt bij de meeste supermarktketens in de rekken." De mogelijkheden stoppen niet bij pasta. Het label kan een merknaam zijn voor een gamma met een Belgische twist. "We willen in eerste instantie het gamma uitbreiden met verse pastaproducten. Daarin kan bijvoorbeeld ruimte zijn voor ravioli met typisch Belgische vullingen zoals asperge of vol-au-vent", vertelt Steyaert. Wij denken dat we op de typisch Italiaanse smaken kunnen variëren met Belgische recepten." Ook elders zijn er mogelijkheden. "We willen bekend worden als een leverancier van innovatieve Belgische producten. We willen niet meteen een distributeur van de grote getallen zijn. We mikken meer op het premium marktsegment, waar we onze creativiteit kunnen botvieren."