Renson haalde in 2014 een omzet van 125 miljoen euro. Het aantal aanwervingen piekt en de schuldenvrije balans oogt hypergezond. De specialist in ventilatie, zonwering en terrasoverkappingen uit Waregem stelt intussen 680 mensen te werk, ruim 300 meer dan in 2012. De instroom is nodig om de forse innovatiestrategie van de onderneming te dragen. "Onze leidraad is constant innoveren", zegt CEO Paul Renson en dat is zeker geen holle bewering.
...

Renson haalde in 2014 een omzet van 125 miljoen euro. Het aantal aanwervingen piekt en de schuldenvrije balans oogt hypergezond. De specialist in ventilatie, zonwering en terrasoverkappingen uit Waregem stelt intussen 680 mensen te werk, ruim 300 meer dan in 2012. De instroom is nodig om de forse innovatiestrategie van de onderneming te dragen. "Onze leidraad is constant innoveren", zegt CEO Paul Renson en dat is zeker geen holle bewering.Op jaarbasis was Renson de voorbije jaren goed voor tien tot twaalf nieuwe ontwikkelingen, die het ook effectief commercialiseerde. 75 procent van de groei komt van producten die het in de voorbije vijf jaar heeft ontwikkeld. Achter de innovatiedrang gaat een uit de kluiten gewassen afdeling voor onderzoek en ontwikkeling schuil. "Het gaat zelfs met zestig mensen nog te traag", zegt Paul Renson. "We hebben meer ideeën dan capaciteit." Om dat capaciteitsprobleem op te vangen, gooit Renson het wel vaker over een andere boeg. Het gelooft in open innovatie en realiseerde de voorbije jaren projecten met onder andere Barco en Velux. "We zijn daar zeer blij mee en hebben er veel uit geleerd", verklaart Renson. "Het was bijvoorbeeld goed om samen te werken met een speler als Velux, die wereldwijd levert en zich geen fouten kan permitteren. We hebben geleerd hoe belangrijk het is je eigen merk mondiaal te blijven uitspelen."Paul Renson neemt de lessen zeker mee nu hij zijn bedrijf klaarstoomt voor een verdere exportgroei. De overname van het Italiaanse overkappingsbedrijf Corradi, met ook vestigingen in Frankrijk en de Verenigde Staten, vormt de aanzet om de export naar een hoger niveau te tillen. "Maar we willen niet groeien om te groeien", benadrukt Renson. "Het binnenklimaat naar buiten brengen is een duidelijke trend en de markt is groot." Daarmee doelt Renson niet zozeer op de nieuwbouwmarkt. "In ons land staan twee tot drie miljoen huizen te wachten op renovatie. We geloven dat de groei daar zit." Europees is het plaatje nog aantrekkelijker. Het continent telt 230 miljoen te renoveren woningen. Buiten Europa is Renson al vertegenwoordigd in onder andere China, India en Australië. In de Verenigde Staten start het met de overname van Corradi de productie op. "Op die manier moeten we tot een sterke en vooral organische groei komen", aldus Renson.Over de financiering van die groei maakt Paul Renson zich geen zorgen. "Wij hoeven niet naar de beurs", vindt hij. "Renson wil bezig zijn met de business en niet met de beurs. We hebben geen bankschulden en als je op die manier kunt doorbreken buiten Europa, is dat zeer aangenaam."De vraag is veeleer of Renson voldoende personeel vindt om zijn groeiambitie te blijven opvangen. De grootste uitdaging is het aantrekken van arbeiders. "In de regio Waregem bedraagt de werkloosheidsgraad bij arbeiders nauwelijks 3 procent. Daarom kijken we actief naar oplossingen, zoals het aanwerven van 50-plussers, werkplaatsleren en samenwerking met maatwerkbedrijven (de voormalige beschutte werkplaatsen, nvdr)."Wouter Temmerman