Ook in Nederland hangen toehoorders op bedrijfsevenementen, congressen, serviceclubs of culturele activiteiten aan de lippen van Vlaamse sprekers zoals CEO Wouter Torfs, topmanager Frank Van Massenhove van de FOD Sociale Zaken, regisseur Jan Verheyen of digitaal expert Jo Caudron. Deze sprekers komen uit de stal van het Belgische sprekersbureau Read My Lips. Dat vijf jaar geleden opgerichte bedrijf professionaliseerde in ons land de toen nog amateuristische sprekersmarkt, waarbij een spreekbeurt werd beloond met de bekende fles wijn of 'enveloppe', sprekers op het laatste nippertje afhaakten of de spreker soms gewoon niet goed genoeg was om zijn publiek te boeien.
...

Ook in Nederland hangen toehoorders op bedrijfsevenementen, congressen, serviceclubs of culturele activiteiten aan de lippen van Vlaamse sprekers zoals CEO Wouter Torfs, topmanager Frank Van Massenhove van de FOD Sociale Zaken, regisseur Jan Verheyen of digitaal expert Jo Caudron. Deze sprekers komen uit de stal van het Belgische sprekersbureau Read My Lips. Dat vijf jaar geleden opgerichte bedrijf professionaliseerde in ons land de toen nog amateuristische sprekersmarkt, waarbij een spreekbeurt werd beloond met de bekende fles wijn of 'enveloppe', sprekers op het laatste nippertje afhaakten of de spreker soms gewoon niet goed genoeg was om zijn publiek te boeien. Ondertussen vertegenwoordigt Read My Lips in België exclusief 150 sprekers uit verschillende sectoren, onder wie heel wat bekende namen uit het zakenleven. Van topmanagers als voormalig Trends Manager van het Jaar Eric Van Zele (CEO Barco) en Johnny Thijs (ex-CEO bPost) over economen als Paul De Grauwe en Peter De Keyser tot ondernemers als Inge Geerdens (CVWarehouse) of Sihame El Kaouakibi (Let's Go Urban). De meeste sprekers zijn Vlamingen, maar met bekende namen als econoom Etienne de Callataÿ of chocolatier Pierre Marcolini is het bureau ook in Franstalig België actief. Ook presentatoren als Kathleen Cools of Erika Van Tielen behoren tot het portfolio van Read My Lips. Zaakvoerder Jan Puype, die na een carrière als onderzoeksjournalist Read My Lips oprichtte, merkte dat sommige Vlaamse sprekers ook hoge ogen gooiden in Nederland.De markt van Nederlandse sprekersbureau is evenwel veel rijper en concurrentiëler dan in ons land. Assemblee bestaat al 30 jaar en sommige bureaus richten zich op nichemarkten, zoals sprekers voor technologie en nieuwe media. Ook de tarieven liggen in Nederland hoger. "Het gros van de sprekers in België krijgt tussen de 1000 en 2000 euro per prestatie, terwijl dat in Nederland al gauw 10.000 euro is", zegt Jan Puype. Dat prijsverschil was een zakenopportuniteit. "Assemblee biedt nu exclusief een twintigtal van onze sprekers aan in Nederland, maar wij blijven ze wel begeleiden. Maar als er zich vanaf vandaag een Nederlandse klant aandient voor een van onze sprekers, verwijzen wij hen door naar Assemblee." Er is dus een tussenpersoon meer in de ketting, maar door de hogere tarieven in Nederland winnen alle partijen erbij. Die hoge tarieven in Nederland zorgen er omgekeerd ook voor dat Nederlandse bureaus geen voet aan de grond krijgen in België. Een bureau dat in België 10.000 euro komt vragen voor een spreker, zal weinig klanten vinden.Al speelt er ook nog iets anders mee, zegt Jan Puype. "Het is makkelijker een Vlaming aan de man te brengen in Nederland dan omgekeerd. Wij merkten dat Vlaamse sprekers vaak lovende kritieken kregen in Nederland. Uit die commentaren blijkt dat Nederlanders appreciëren dat de Vlamingen zichzelf relativeren en een droger gevoel voor humor hebben. Ze worden ook iets minder arrogant bevonden."De structurele samenwerking met het Nederlandse Assemblee is een van de manieren waarop Read My Lips de komende jaren hoopt te groeien, weet Jan Puype. "We groeien 20 procent per jaar, hebben nu een omzet van ongeveer 1,3 miljoen euro en leverden duizend prestaties. We willen uiteraard nog meer sprekers en we willen inzetten op verkoop en op de sociale media." Dat laatste deed Read My Lips, dat nu met vijf mensen werkt, voorlopig nog niet. "Als we met contentmarketing beginnen, willen we het meteen goed doen", zegt Jan Puype. Van meer concurrentie heeft de ondernemer geen schrik. "Er zal zeker meer concurrentie komen en ik had eigenlijk gehoopt dat die er al langer zou zijn omdat de markt dan sneller wordt geprofessionaliseerd." Dan gaat naar verwachting ook het gemiddelde honorarium per prestatie naar omhoog en wordt de kloof met de Nederlandse tarieven een beetje gedicht.