Randi Zuckerberg geeft 8 Facebook-tips

Op het door Flanders DC georganiseerde Creativity Forum in Antwerpen vertelde Randi Zuckerberg, directeur market development van Facebook en zus van oprichter Mark, hoe bedrijven beter gebruik kunnen maken van de netwerksite.

Pas uw pagina aan uw persoonlijke wensen aan. “Gebruik geen persoonlijke profielpagina of een groepspagina voor uw bedrijf, maar ga naar Facebook – Pages – Create en maak een publieke Facebook-pagina voor uw bedrijf. Zo’n pagina heeft het grote voordeel dat je hem kunt customizen – visueel aanpassen aan de communicatie van het bedrijf.”
Maak afspraken over het gebruik. “Maak duidelijke afspraken met je medewerkers over de Facebook-pagina van het bedrijf. Wie post wat en wanneer? Het ene bedrijf post slechts een keer per week, terwijl een andere onderneming meerdere keren per dag iets post. Een tip: als je bedrijf berichten post in verschillende talen, plaats dan naast elke post een fotootje. Dat zorgt voor duidelijkheid.”
Stimuleer interactie met de gemeenschap. “Je kunt dit gemakkelijk doen met initiatieven die je als bedrijf sowieso gepland had. Een bedrijf dat beslist heeft 3 miljoen dollar te geven aan een goed doel, kan dat evengoed op Facebook plaatsen. Door de fans te laten meebeslissen over het goede doel, betrek je hen bij je bedrijf. Een ander voorbeeld is Red Bull. Dat bedrijf verborg Red Bull-blikjes overal ter wereld en plaatste op Facebook tips waar je ze kon vinden.”
Wees authentiek. “Goodluck Jonathan, de president van Nigeria, is een van de meest authentieke politici op Facebook. Zijn status update is soms een hele paragraaf lang, en hij krijgt er vaak veel commentaren op.”
Gebruik uw aanwezigheid om directe feedback te krijgen. “Een aantal politici organiseerde chatsessies via Facebook. Ze komen zo direct in contact met hun publiek.”
Maak gebruik van de kracht van video. “Op zijn Facebook-profiel antwoordt Bill Clinton regelmatig op vragen. Als Clinton zijn videoboodschap begint met ‘Ik wil reageren op deze vraag van Elisabeth…’ kun je je voorstellen welk effect dat heeft op Elisabeth.” Breng je fans voor het voetlicht. “Het bedrijf Dunkin’ Donuts verandert zijn bedrijfsprofiel elke week, waarbij telkens een andere fan op de voorgrond wordt geplaatst. Coca-Cola nam twee mensen die een officieuze Coca-Cola-pagina maakten – die 7 miljoen fans haalde – gewoon in dienst.”
Gebruik inzichten om beslissingen te nemen. “Iedereen met een pagina op Facebook krijgt toegang tot enkele robuuste analysetools. Zo kun je de leeftijd, locatie, geslacht enzovoort zien van iedereen die je pagina heeft bekeken. Toen de organisatie van de Olympische Spelen van Vancouver merkte dat de helft van de bezoekers Spaans sprak, voegden ze meteen een Spaanstalige versie toe aan de site.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content