Het hoeft niet altijd over Amerikaanse ondernemers als Mark Zuckerberg (Facebook), Reed Hastings (Netflix) of Evan Spiegel (Snapchat) te gaan. Ook Europa heeft zijn rolmodellen voor internetondernemers, maar ze zijn vaak nauwelijks bekend. Deze tien ondernemers zijn goed op weg om een Europees succesverhaal te schrijven.

Voor veel familiebedrijven is e-commerce een dilemma. Afwachten en niet investeren is een risico. Maar te vroeg de stap zetten, is dat ook. En als de familie ervoor gaat, wacht een rist nieuwe uitdagingen. "Weet je als oudere generatie niet wat je moet aanvangen met Snapchat of Instagram? Haal die kennis dan in huis."

De grote technologiebedrijven steken elkaar de loef af om nieuwe algoritmes in te kopen. Dat resulteert in almaar betere artificiële intelligentie voor marketeers. Zijn de marketeers daar klaar voor?

De technologische revolutie jaagt een schokgolf door de economie. Bedrijven doen er verstandig aan geen producten meer te verkopen, maar te focussen op de verkoop van het gebruik of een abonnement. Maar traditionele ondernemingen kunnen ook profiteren van de disruptie.

De ultieme maatstaf voor het succes van een start-up is betalende klanten te overtuigen, zodat die inkomsten genereren. Helaas is een overgroot deel van de Belgische start-ups niet goed in de verkoop.

Hoera, 'Dragons' Den komt naar Vlaanderen! Wellicht wel niet onder die naam (het wordt Leeuwenkuil), maar een afgeleide daarvan verschijnt ergens volgend voorjaar op Vier.

Gele rondjes die glimlachen, huilen, schreeuwen of hun tong uitsteken. Smileys zijn niet meer weg te denken uit onze mailbox en de sociale media. Hoewel we nu al flirten met een overdosis, blijft het succes van emoticons in stijgende lijn gaan.

Auteur Sean Ellis ontleedt in het praktisch boek 'Growth hacking' de kunst een softwarebedrijf te laten groeien met weinig tot geen marketingbudget.