Wie tweedehandse spullen wil kopen of verkopen, kijkt in de richting van websites zoals 2dehands.be of Facebook.com. Het aanbod aan babyspullen op die platformen is groot, maar de kwaliteit ervan is moeilijk in te schatten.
...

Wie tweedehandse spullen wil kopen of verkopen, kijkt in de richting van websites zoals 2dehands.be of Facebook.com. Het aanbod aan babyspullen op die platformen is groot, maar de kwaliteit ervan is moeilijk in te schatten. Al die spullen stuk per stuk kopen of verkopen vergt ook veel moeite. Mic Mac Minuscule pakt het anders aan. Het stelt geboortelijsten samen met herbruikbare, eerlijke en gepimpte babyartikelen. De doelgroep bestaat uit ouders met een boon voor hip en eco, maar die te weinig tijd hebben om op de allerhande platformen alles bij elkaar te snuisteren of twijfelen aan de kwaliteit van zulke tweedehandse aankopen. "Bij veel aanstaande ouders merk je een groeiend bewustzijn, maar dat zet niet door in hun koopgedrag", zegt Jona Mukabalisa. Zij is samen met Gert Linthout de drijvende kracht achter Mic Mac Minuscule. "Wij bieden een geboortelijst met tweedehandse spullen. Dat biedt het gemak van een lijst voor de helft van de nieuwprijs." Daarvoor spreekt Mic Mac Minuscule ouders aan die hun overbodige babyartikelen willen verkopen, het liefst in één keer. Zo bieden ze ook gemak aan de aanbieder. Mic Mac Minuscule toetste de interesse van jonge ouders via een online-enquête van het onderzoeksbureau Qwibl. Van de bijna 2000 Vlamingen tussen 18 en 34 jaar gaf een derde aan het concept interessant te vinden en nog een derde stelde te overwegen er gebruik van te maken. Gert Linthout: "Het valt op dat wanneer duurzaamheid en prijs hand in hand gaan, een breed publiek zich aangesproken voelt. Dat is de weg die de circulaire economie op moet gaan." Volgens de enquête besteden jonge ouders tijdens het eerste levensjaar van hun kind gemiddeld 6500 euro aan kinderspullen. Mic Mac Minuscule, dat deel uitmaakt van de incubator start it@kbc, testte zijn concept negen maanden en bouwt sinds deze zomer zijn werking uit via een franchisemodel. Sinds eind augustus werkt het met acht Mic Mac Madammen (al zijn meneren ook welkom) in Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant. Voor Limburg en West-Vlaanderen zoekt het bedrijf nog versterking. De franchisenemers worden opgeleid en gecoacht, en ze kunnen een beroep doen op de werkingsmiddelen en de digitale kanalen van Mic Mac Minuscule. In ruil krijgt Mic Mac Minuscule een commissie op de omzet die ze realiseren. Het franchisemodel moet de start-up de mogelijkheid bieden snel te groeien, maar tegelijk de menselijke relaties centraal te blijven stellen, zegt Gert Linthout. "We willen geen gerobotiseerd raderwerk worden, maar werken met mensen die onze visie delen en hun klanten willen helpen. We geven hun geen onderdeeltje van het traject, we laten hen integraal werken, van het eerste gesprek over het zoeken tot en met het online zetten van de lijst. Enkel zo kan je je overtuiging kwijt in deze job en kan je het best mensen helpen." De franchisenemers doen aanbevelingen aan hun klanten op basis van de stijl en de functie van de producten en putten daarbij uit hun eigen ervaring als ouder. Dat betekent dat de geboortelijst geen rist kinderwagenmerken bevat, maar bijvoorbeeld twee modellen die elk passen bij een erg verschillende gebruiker. "Het aanbod is immens en vaak zien ouders door de bomen het bos niet meer. Wij willen het kiezen makkelijker maken." Mic Mac Minuscule positioneert zich als een duurzaam zakenmodel dat bouwt op een zeker gevoel van anti-consumentisme. Met de sfeer van geitenwollensokken heeft het ondernemersduo echter niets. "Wij zijn economen", stelt Linthout. "Duurzaamheid zit in het hart van Mic Mac Minuscule, maar het project moet winstgevend zijn. Veel duurzame modellen falen omdat ze onvoldoende nadenken over rendabiliteit. Als het te weinig opbrengt, dan kan je het model niet uitbouwen en draag je minder bij aan het duurzame idee erachter." De lijst met tweedehands geboortespullen heeft in vergelijking met een nieuwe lijst een voetafdruk die 90 procent lager is en een prijs die 50 procent lager ligt. 10 procent van de waarde van een lijst gaat naar een goed doel. "We merken dat de aanstaande ouders dat met veel plezier doen", zegt Jona Mukabalisa. Het is maar een van de trekjes in het model van Mic Mac Minuscule die aangeven hoe het bedrijf wil groeien door economisch denken te injecteren in de sociale economie. "Wij bekijken schaalvoordelen niet in de strikt kapitalistische zin", zegt Linthout. "Verwacht van ons geen centraal magazijn met een ver doorgedreven automatisering, maar eerder slimme synergie via opslag in regionale deelruimtes. Of een verminderde CO2-uitstoot door een babyuitzet in één keer over te nemen en te transporteren. Een verhaal klopt pas als alle onderdelen goed zitten. We toetsen al onze keuzes zeer fanatiek af aan onze duurzame missie, maar vinden even fanatiek dat ons project rendabel moet zijn om duurzaam te kunnen ondernemen." Mic Mac Minuscule staart zich voor zijn groei niet blind op babyspullen. Ook al behoren ze tot de doelgroep van jonge ouders, de oprichters bekijken het ruimer. "Wij zijn niet echt gefascineerd door babyartikelen", lacht Jona Mukabalisa. "We zijn wel gebeten door de impact die het hergebruik ervan kan hebben op de voetafdruk van onze samenleving. Een geboorte is maar één moment met een belangrijke impact." De scope van Mic Mac hoeft niet enkel bij Minuscule te blijven. Mukabalisa en Linthout willen het bedrijf later uitbreiden naar andere grote momenten in het leven, zoals het huwelijk of het overlijden. Hoe ze die momenten precies willen vertalen in een circulair model, geven ze liever nog niet prijs. "Wat die momenten kenmerkt, is dat ze omgeven zijn door een sterk commercieel circuit. Veel mensen willen het op zo'n moment anders aanpakken, maar vinden niet meteen een alternatief. Daarop willen we graag inspelen, maar we willen eerst verder werken rond de geboorte. Daarvan weten we dat het echt een kantelpunt is. Het is een moment waarop veel mensen vraagtekens plaatsen bij hun gedrag als consument. Met een tweedehands geboortelijst maken ze dat ook aan hun omgeving kenbaar."