Mag het wat vriendelijker, ja?

In Frankrijk hebben ruim 200 bedrijven onlangs een charter ondertekend waarmee ze proberen om het bedrijfsleven vriendelijker te maken. Met deze drie richtlijnen kunt u dat ook.

Individualisme mag niet de voorkeur krijgen. Het individualiseren van de prestaties is de norm geworden. “Het gevolg is dat veel werknemers geïsoleerd zijn geraakt. Als ze samenwerken met anderen hebben ze de indruk dat ze hun tijd verliezen”, zegt coach Eric Albert, die het charter heeft helpen opstellen. Maar om competitief te zijn, moet een onderneming zich kunnen aanpassen. Om zich aan te passen, moet ze stress kunnen absorberen en daar is sociaal contact voor nodig. Je moet collega’s om je heen hebben die beschikbaar zijn om naar je gevoelens te luisteren, om te helpen nadenken, feedback te geven. Vriendelijkheid is een basis waarop men vertrouwen bouwt en die dus de prestaties verhoogt.

Wat denken anderen over u? Iedereen moet kunnen zeggen wat hij verwacht van een vriendelijke werksfeer en moet het gedrag van zijn collega’s kunnen evalueren. Als u niet de indruk hebt dat u agressief bent terwijl iedereen zegt dat u het wel bent, wie heeft er dan gelijk? Hoe anderen u beoordelen is even belangrijk als uw resultaten.

Denk niet alleen de centen. Een vriendelijk bedrijf is een onderneming die solidair is in de manier waarop ze rijkdom creëert, zegt de Franse filosoof Emmanuel Jaffelin. Ze richt zich niet op winst en rendement. Als voorbeeld geeft hij de instellingen die microkredieten verstrekken of eerlijke handel drijven. “Daar zit de echte vriendelijkheid, niet in de paternalistische relatie tussen werkgever en werknemer.”

Bron: Le Parisien

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content