Maaltijden bestellen die al onderweg zijn

© .

Twee maanden geleden trok het Brusselse Take Eat Easy de stekker uit zijn digitale platform, waarmee je bij restaurants in je buurt maaltijden kon bestellen die per fietskoerier werden geleverd. Met Kamoon springt een andere Brusselse start-up in het gat, maar het zakenmodel is anders.

Er lijkt een consolidatie aan de gang in de sector van maaltijdleveringen aan huis. Het Britse Deliveroo haalde 275 miljoen euro op deze zomer, een week nadat Take Eat Easy ermee was gestopt. In Parijs kondigde Allo Resto een partnerschap aan met de start-up Stuart. Bij ons kocht Takeaway.com, het Nederlandse bedrijf achter Pizza.be, de Belgische activiteiten van Just Eat. Het is dringen in een sector waarin het moeilijk is een rendabel zakenmodel uit te werken.

Sinds een paar weken levert Kamoon maaltijden in Elsene en omgeving. Het zakenidee is anders dan bij Take Eat Easy of Deliveroo, die met drie partijen werkten: de klant, het restaurant en de fietskoerier. Kamoon laat klanten niet kiezen tussen de gerechten van restaurants in de buurt, maar heeft een chef in dienst om gerechten te bereiden. De klant kan kiezen tussen drie tot vijf gerechten van 10 à 15 euro. Kamoon draagt de kosten om de maaltijden te maken, maar hoeft geen commissie te betalen aan de restaurants zoals Deliveroo en co.

“De gerechten die je bestelt op de traditionele sites zijn maaltijden die bestemd zijn om op restaurant op te eten. Niet om dertig minuten later thuis te eten”, zegt Karim Kheirat, die Kamoon oprichtte met zijn vennoten Mehdi Mkinsi en Anouar Ben Abouda. Kamoon wil zich onderscheiden met maaltijden die aangepast zijn aan fietsvervoer – het werkt met verwarmde zakken – en consumptie een half uur na de bereiding. Om snel te kunnen leveren laat Kamoon zijn fietskoeriers al zonder bestelling vertrekken met de maaltijden, die in de verwarmde zakken anderhalf uur warm blijven zonder kwaliteitsverlies. Wanneer een bestelling binnenloopt, is er een koerier in de buurt die meteen kan leveren. De oprichters gebruiken een algoritme om te voorspellen waar en wanneer zal worden besteld. Kamoon wist investeerders als Jean-Guillaume Zurstrassen en Grégoire de Streel te verleiden tot een investering van samen 200.000 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content