Kleine handelaars met Facebook in het offensief tegen webshops en retailparken

© Belga
Simon Demeulemeester Redacteur Knack

Kleine handelaars zien klanten uit het stadscentrum trekken door de lokroep van retailparken en webshops. Softwareontwikkelaar David Peirs bedacht met winkeleninronse.be een tegenoffensief. ‘De zwaktes van webshops zijn net de sterkte van kleine handelaars.’

Webshops en retailparken: een zegen voor de consument, want gemakkelijk en efficiënt. Maar de medaille heeft zoals steeds ook een keerzijde weet David Peirs, zaakvoerder van het softwareontwikkelingsbedrijf Naus.be. ‘Ik hoor verhalen van winkeliers over klanten die bij hen schoenen komen passen en die daarna op Zalando bestellen. De retailparken aan de rand van de stad versterken op hun beurt de vlucht uit het centrum.’

Peirs wil die evolutie counteren. ‘Webshops hebben twee drempels: de betaling en de levering. Niet iedereen durft zomaar de VISA-kaart te trekken om online te betalen. Ook de levering baart soms zorgen. Zal wat je gekocht hebt niet verloren gaan onderweg? Ben je wel thuis als de koerier langskomt?’ Laten die zwakke punten nu net de kracht van de kleine handelaar zijn, aldus Peirs: ‘Je kan bij hen betalen zoals je wil. En je weet wat je koopt, in een zaak die je kent en vertrouwt. Kleine handelaars moeten afstappen van het oude businessmodel: hun product aanbieden en dan maar wachten op de klanten. Ze moeten communiceren over hun producten, want die zijn vaak specialer dan wat ketens aanbieden.’

Wie communicatie zegt, zegt heden ten dage sociale media. Facebook, bijvoorbeeld. Peirs hoorde van een handelaar uit Ronse dat ze veel klanten naar haar lingeriezaak trekt via Facebook. ‘Geweldig, want veel goedkoper dan een site.’ Hij ging daarop aan de slag en ontwikkelde www.winkeleninronse.be: een koepelsite voor de handelaars in Ronse. ‘Het innoverende is dat die sites via Facebook beheerd worden. Een handelaar die zijn Facebookpagina aanvult met foto’s en acties verzorgt in diezelfde beweging zijn of haar website op winkeleninronse.be.’

Goedkoper dan een site

Naar analogie met Facebook ontwikkelde Peirs tools waarmee een beheerder van een Facebookpagina eenvoudig bijvoorbeeld voordeelbonnen kan aanmaken. Handelaars kunnen ook tot drie van hun typische producten gratis aanbieden in de webshop op het platform. Wie verder wil gaan, betaalt 250 euro per jaar. ‘Een stuk goedkoper dan een website onderhouden. Handelaars moeten immers geen investering doen.’

Peirs’ initiatief sloeg in: winkeleninronse.be lokte meer dan 1.200 bezoeken op enkele dagen tijd. ‘Vreemd genoeg kwam het gros van die bezoekers van buiten Ronse. Er zijn dan ook ondertussen afspraken gemaakt in Oudenaarde, Waregem, Kortrijk, Roeselare, … om zo’n platform te lanceren.’

Technologie gratis voor handelaars

De Unizo-afdeling van Ronse is meteen op de kar gesprongen met infosessies voor de plaatselijke commerçanten. Peirs hoopt dat Unizo nationaal ook volgt: ‘Unizo kan de handelaars een handje helpen om die omslag naar een nieuw businessmodel te maken. Onze centrumhandelaars moeten uitgaan van hun eigen sterkte: herkenbaarheid, goede en speciale producten, een gekende omgeving, ….’

Peirs benadrukt nog dat handelaars in het offensief moeten tegen de uitdagingen en concurrentie van webshops en retailparken. De softwareontwikkelaar bewijst dan ook zijn hart voor de kleine zelfstandige: hij biedt de technologie – de handige koppeling met Facebook – gratis aan. ‘Dat iedereen het aanpast naar zijn of haar noden.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content