Om uit te leggen waarom bedrijven behoefte hebben aan de software van DataScouts gebruikt CEO en medeoprichter Ingrid Willems het beeld van een wielrenner: "Je kan een uitstekende fiets en goede benen hebben, veel oefenen om de beste te zijn en een heel veel fans hebben die staan te juichen, maar het is een concurrent die je tot het uiterste doet gaan. Hoewel de renners in de kopgroep elkaar afwisselend een tijd uit de wind zetten, worden ze concurrenten aan de meet." Veertiger Ingrid Willems heeft een loopbaan in grote bedrijven achter de rug waarin ze opklom tot de algemene manager van Tivios, een onderdeel van Wolters Kluwer Transport Services, en later tot de COO van de vastgoedsite Immoweb.
...

Om uit te leggen waarom bedrijven behoefte hebben aan de software van DataScouts gebruikt CEO en medeoprichter Ingrid Willems het beeld van een wielrenner: "Je kan een uitstekende fiets en goede benen hebben, veel oefenen om de beste te zijn en een heel veel fans hebben die staan te juichen, maar het is een concurrent die je tot het uiterste doet gaan. Hoewel de renners in de kopgroep elkaar afwisselend een tijd uit de wind zetten, worden ze concurrenten aan de meet." Veertiger Ingrid Willems heeft een loopbaan in grote bedrijven achter de rug waarin ze opklom tot de algemene manager van Tivios, een onderdeel van Wolters Kluwer Transport Services, en later tot de COO van de vastgoedsite Immoweb. Ingrid Willems is ervan overtuigd dat bedrijven er baat bij hebben goed te weten hoe ze een koploper kunnen zijn, welke bedrijven concurrenten en welke mogelijke partners zijn. Zo kunnen ze beter hun koers bepalen op basis van hun positie in de markt en de veranderingen die op hen afkomen. Dat doet de software die onder leiding van Jan Vansteelandt, medeoprichter en het technische brein achter DataScouts, werd ontwikkeld. "We zetten heel erg in op ecosystemen en relaties", zegt Willems. "Voor een groeibedrijf zijn het management, de toegang tot kapitaal en de klant heel belangrijk, maar we geloven ook sterk dat bedrijven die goed geconnecteerd zijn in hun sector meer kans hebben om te slagen." De focus van DataScouts op het ecosysteem is een van de redenen waarom start-upexpert Eric Kenis Ingrid Willems in zijn nieuwe boek (zie kader 'Belgisch start-upecosysteem is matuur') heeft opgenomen. "DataScouts kan dit jaar doorbreken", zegt Kenis. "Het bedrijf werkt rond data en ecosystemen. Dat is interessant omdat behoren tot een ecosysteem een succesfactor wordt voor een bedrijf. De tijd van alleen ondernemen op de zolder, zonder directe toegang tot een netwerk, is voorbij." Hoe werkt het? De eerste stap is de configuratie van het platform van DataScouts. Om de markt van een financieel bedrijf in kaart te brengen heb je andere zoektermen en informatie nodig dan voor een bedrijf in de gezondheidssector. De Gentse start-up centraliseert informatie over onder meer het bedrijf en zijn activiteiten, de digitale voetafdruk en de internationale aanwezigheid. Die informatiegaring gebeurt onder meer op basis van publieke data, sociale media en fora. DataScouts biedt zijn klanten een catalogus met een dertigtal betalende databronnen aan. DataScouts structureert die informatie en vertaalt ze in een score. Die score geeft aan of de klant dezelfde karakteristieken heeft als de snelgroeiende bedrijven in zijn sector. Bedrijven zien hun score en alle bedrijfsprofielen in de online-applicatie. Ze kunnen via het platform bijna automatisch informatie verzamelen over bedrijven, evenementen en opiniemakers die relevant zijn voor hun sector. Die informatie kunnen ze gebruiken om hun portfolio te bouwen en hun verkoop- en marketingstrategie uit te werken. Klanten betalen een maandelijks abonnement op de software. "Als je een goede competitieve analyse van je markt maakt, zit je ongeveer aan 8000 tot 10.000 euro per maand", zegt Willems. DataScouts werd in 2016 opgericht en lanceerde zijn product in 2017. Het telt ongeveer 25 betalende klanten en zo'n 7500 geregistreerde gebruikers. Er zijn twee types klanten. Grote bedrijven als Roche, ING en EY gebruiken DataScouts om zicht te krijgen op wat er in hun markt gebeurt en hun rol daarin te bepalen. Groeibedrijven gebruiken de software om internationaal te groeien. Ze willen weten hoe een markt die ze betreden er precies uitziet en wie de concurrenten zijn. De start-up zal zijn software ook zelf kunnen toepassen. DataScouts bleef voorlopig nog wat onder de radar, maar volgens experts is het product onderhand goed genoeg afgestemd op de markt om internationaal te groeien. "Ingrid heeft hard gewerkt aan een strategisch plan met duidelijk uitgesproken groei-ambities", zegt Sabine Eevers van Netwerk Ondernemen, waar Ingrid Willems een begeleidingsprogramma volgde. "Ik ben wel benieuwd welke weg ze zal nemen met DataScouts. Het bedrijf verder organisch laten groeien of samen met een investeerder een grote sprong vooruit maken." Voorlopig werkte DataScouts met eigen middelen van de twee oprichters, subsidies van het innovatieagentschap Vlaio, de inkomsten die snel begonnen binnen te lopen en een vroege investeerder. Die laatste is Teamleader, een Gents groeibedrijf dat een van de vaandeldragers van het Belgische start-uplandschap is. Tot de verhuis naar de nabijgelegen Eskimofabriek in april vindt DataScouts onderdak in het kantoor van Teamleader. DataScouts gebruikte Teamleader als case om zijn product beter af te stemmen op de vraag van de markt. DataScouts heeft acht mensen in dienst en werkt daarnaast met enkele freelancers. "We willen naar twintig mensen groeien tegen 2020", zegt Ingrid Willems. "Het jongste jaar hebben we heel sterk ingezet op de verfijning van ons platform en de komende jaren zullen we onze verkoop- en consultingafdeling sterker uitbouwen. Ons doel is dit jaar 750.000 euro omzet te draaien en dat jaar na jaar te verdubbelen. We zoeken zeker ook naar risicokapitaal. We willen heel graag nog een stap verder staan dan waar we al staan."