Hoe zorg je ervoor dat je beste personeel niet vertrekt?

Reid Hoffman (mede-oprichter van LinkedIn) © reuters

Een wondermiddel om geschikte werknemers binnen het bedrijf te houden, bestaat niet. Toch is er een manier om ervoor te zorgen dat je beste werknemer niet meteen vertrekt. Medestichter van LinkedIn Reid Hoffman legt uit.

Volgens de medestichter van LinkedIn Reid Hoffman bestaat de beste manier om geschikte werknemers in dienst te houden erin door ze niet als verwisselbare pions te beschouwen, maar als ware bondgenoten om een missie te volbrengen.

70% van de werkende Amerikanen legt zijn of haar ziel niet in het werk. Hoe voorkom je dat? Volgens Hoffman is een bondgenootschap tussen de werknemer en de werkgever binnen een gemeenschappelijke missie dé sleutel om gemotiveerde werknemers te hebben en te houden. Dat legt hij uit in een Powerpointpresentatie die gepubliceerd werd door Business Insider.

Werknemers als bondgenoten

Om dat bondgenootschap te laten werken, moet er een wederzijds voordeel zijn, opdat de efficiëntste werknemers niet naar andere oorden zouden trekken. De werknemer voegt waarde toe aan het bedrijf, en het bedrijf voegt waarde toe aan de werknemer op de arbeidsmarkt. Een alliantie op lange termijn is gunstig voor beide partijen, want op het einde van een bepaalde periode zullen beide partijen er de vruchten van plukken.

Een gemeenschappelijke missie

Om dat mogelijk te maken moet je een zogenaamde ‘tour of duty’ opstarten, een dienstperiode bij de militairen of een missie in de bedrijfswereld. Het principe bestaat erin je samen voor een gemeenschappelijk doel te engageren om een welbepaalde missie in een realistische tijdspanne te volbrengen. Het komt neer op een ethisch engagement tussen de werkgever en de werknemer, maar het is de manier waarop die relatie opgebouwd werd die zal bepalen of een goede werknemer zal blijven of niet.

Er bestaan drie soorten missies

De rotatie. Het gaat hier vooral om werknemers die zich op de arbeidsmarkt begeven. Die periode duurt meestal 2 of 4 jaar.

De verankering. Die periode dient om de basis te bouwen voor een langdurige relatie. In dit geval gaat het om werknemers van wie het leven nauw verbonden is met het bedrijf. De werknemer wordt als een eigen entiteit beschouwd, en maakt deel uit van de emotionele en intellectuele kern van het bedrijf.

De transformatie : Hier draait het rond een gepersonaliseerde missie en het contact tussen het bedrijf en de werknemer. Die laatste wijzigt zijn carrière door zijn competenties . Het bedrijf evolueert dankzij de nieuwe bevoegdheden van de werknemer.

Eerlijkheid als hoeksteen

Een gemeenschappelijke missie verlicht de druk, want je kunt er het vertrouwen spectaculair door laten toenemen. De etappes bestaan uit kleine stappen die iedereen in staat is te nemen. Elke genomen stap versterkt het wederzijdse vertrouwen. Tijdens die missies moeten er momenten zijn waarop de werknemer de evolutie van zijn carrière kan bespreken. Een eerlijk gesprek is noodzakelijk om het vertrouwen en de loyauteit te versterken. Ook moet de werknemer een structuur krijgen waarmee hij zinvolle missies kan vervullen.

Ook al kan je met bovenstaande tips de risico’s beperken, toch bestaat er geen wondermiddel om een werknemer tegen te houden als hij echt weg wil. Dreigen heeft geen enkele zin, want de werknemer zal in dat geval in het geheim stappen ondernemen om ander werk te vinden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content