Hoe maakt u een effectieve catalogus?

Als verkoop- en communicatie-instrument is de catalogus met uw producten onmisbaar. Een goede catalogus beantwoordt aan enkele basisregels..

Identiteit. De catalogus moet ook de filosofie, de geest van uw bedrijf weerspiegelen. Abstracte waarden zoals originaliteit of interactie moeten ook aan bod komen. Begin bijvoorbeeld met een korte geschiedenis van de onderneming. Zo wordt de klant niet meteen in het productaanbod gegooid. Met enkele foto’s kunt u de ontwikkeling van de onderneming schetsen.

Formaat. Het A4-formaat maakt de lay-out luchtig en biedt ruimte voor illustraties. De laatste jaren zit het horizontale formaat in de lift, omdat het panoramische beelden mogelijk maakt. Grote formaten zoals 30 x 40 cm hebben twee nadelen. U moet grote enveloppen kopen, wat duurder is. Bovendien hebt u zwaarder papier nodig.

Lay-out. Stel de producten voor vanuit verschillende hoeken, alleen of met een passende achtergrond.

Prijzen. Als uw prijzen eenvoudig en redelijk vast zijn, kunt u een derde van de catalogus hieraan wijden. Veranderen de prijzen regelmatig, bijvoorbeeld in functie van promoties, dan kunt u de prijzen beter niet in de catalogus maar in een apart boekje zetten dat u op gezette tijden uitstuurt.

Bron: Chef d’Entreprise

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content