Signalen van collectieve apathie. Kleine indicaties van een gebrek aan enthousiasme zijn bijvoorbeeld: gesloten deuren, stuurse gezichten, het uitblijven van een goedendag bij het binnenkomen, geen drinks na het werk, te veel geklets bij de koffiemachine, steeds meer bezwaren tegen uw voorstellen... Wees ook attent op een gebrek aan humor, geprikkelde reacties, stilzwijgen, gelatenheid...

Achterhaal de oorzaak. Demotivatie treedt op wanneer de medewerkers zich afvragen of het werk goed is georganiseerd, of de strategie juist is of het management goed werkt. Als ze de zin van hun functie niet meer zien, of hoe ze die moeten vervullen, of welke waarden de onderneming vertegenwoordigt, is er zeker sprake van demotivatie.

Wees diplomatisch. Laat duidelijk blijken dat u aanspreekbaar bent. Ga de dialoog aan op informele wijze, bijvoorbeeld in de gang. Misschien moet u zelfs een iets formeler gesprek aangaan met medewerkers die erom vragen. Schrijf uw bevindingen op. Om een actieplan uit te stippelen kan het nuttig zijn om met uw medewerkers te brainstormen.

Bron: Etre-bien-au-travail.fr

Signalen van collectieve apathie. Kleine indicaties van een gebrek aan enthousiasme zijn bijvoorbeeld: gesloten deuren, stuurse gezichten, het uitblijven van een goedendag bij het binnenkomen, geen drinks na het werk, te veel geklets bij de koffiemachine, steeds meer bezwaren tegen uw voorstellen... Wees ook attent op een gebrek aan humor, geprikkelde reacties, stilzwijgen, gelatenheid... Achterhaal de oorzaak. Demotivatie treedt op wanneer de medewerkers zich afvragen of het werk goed is georganiseerd, of de strategie juist is of het management goed werkt. Als ze de zin van hun functie niet meer zien, of hoe ze die moeten vervullen, of welke waarden de onderneming vertegenwoordigt, is er zeker sprake van demotivatie. Wees diplomatisch. Laat duidelijk blijken dat u aanspreekbaar bent. Ga de dialoog aan op informele wijze, bijvoorbeeld in de gang. Misschien moet u zelfs een iets formeler gesprek aangaan met medewerkers die erom vragen. Schrijf uw bevindingen op. Om een actieplan uit te stippelen kan het nuttig zijn om met uw medewerkers te brainstormen. Bron: Etre-bien-au-travail.fr