De goede prestaties van de Red Flames op het gesmaakte Europees kampioenschap voetbal voor vrouwen eerder dit jaar, dat werd gewonnen door gastland Nederland, deed ook in ons land de aandacht voor het vrouwenvoetbal toenemen.
...

De goede prestaties van de Red Flames op het gesmaakte Europees kampioenschap voetbal voor vrouwen eerder dit jaar, dat werd gewonnen door gastland Nederland, deed ook in ons land de aandacht voor het vrouwenvoetbal toenemen. Sterspeelster Tessa Wullaert vroeg zich deze week af of de Belgische voetbalbond KBVB de vrouwelijke spelers dezelfde premies moet geven als aan de Rode Duivels Jan Vertonghen, Kevin De Bruyne en anderen. Dat was een voorzet om het Noorse voorbeeld te volgen. De Noorse voetbalbond liet enkele dagen geleden weten dat het de premies voor mannen en vrouwen gelijkschakelt, nadat de mannen ermee instemden hun premies wat te laten zakken.De KBVB liet de voorzet voorbijhobbelen en in de reacties op de uitspraak van Wullaert werd vaak het argument gebruikt dat het verschil in economische waarde tussen het vrouwen- en het mannenvoetbal nog veel te groot is. Maar de UEFA, die de 55 Europese voetbalfederaties overkoepelt, probeert sinds 1 juni een grotere markt te creëren voor het vrouwenvoetbal. Op de gala-avond waarop gisteren de nieuwe Marketeers van het Jaar werden bekendgemaakt, gaf keynotespreker Peter Willems een blik achter de schermen van de Together We Play Strong-campagne die op 1 juni, de dag van de Champions League-finale bij de vrouwen, werd gelanceerd.De Limburger Willems werkt al jaren vanuit de uitvalsbasis van UEFA in het Zwitserse Nyon. Als head marketing, activities and sponsorship houdt hij zich onder meer bezig met sponsordeals en de marketing van bekende competities zoals de Champions League en de Europa League. Sinds kort is daar het nieuwe project om het vrouwenvoetbal te stimuleren bij gekomen. De UEFA wil tegen 2020 van voetbal de populairste sport voor vrouwen maken in Europa.De UEFA liet eerst analyseren wat het imagoprobleem precies is waar het vrouwenvoetbal mee kampt. "Er is een drop-outprobleem: te veel jonge meisjes stoppen met voetballen", zegt Peter Willems. "Daarnaast is de zichtbaarheid van de sport niet groot genoeg en gaat er niet genoeg geld om in het vrouwenvoetbal." Nochtans is er potentieel genoeg, aangezien vrouwen de helft van de wereldbevolking uitmaken, het vrouwenvoetbal groeit in verschillende landen en de sport kan meesurfen op een golf van gendergelijkheid.In de volgende fase deed de UEFA kwantitatief onderzoek en ging de organisatie praten met andere sportbonden en bekende voetbalsters in verschillende landen - in België met Imke Courtois - om te achterhalen waarom zo veel jonge voetballende meisjes hun voetbalschoenen plotseling in de kast laten liggen. Dat onderzoek, onder meer door de Universiteit van Birmingham, leverde drie belangrijke inzichten op. Ten eerste blijkt dat wanneer de identiteit van kinderen rond hun twaalfde sterk begint te veranderen, meisjes meer kans lopen dan jongens om hun zelfvertrouwen te verliezen. Ze compenseren dat eerder door zich te interesseren voor de coole muziekwereld dan voor het veel minder hippe voetbal. Het tweede inzicht is dat jongens er bij het voetballen van dromen de nieuwe Messi of Ronaldo te worden, terwijl bij meisjes samen plezier maken en vriendschap belangrijker zijn. Het derde besef is dat groepssporten als voetbal net goed zijn om het zelfvertrouwen van jongeren te verhogen. Die inzichten zijn makkelijk te herkennen in de televisiespotjes die de UEFA vervolgens liet ontwikkelen - onderstaand filmpje is daar een voorbeeld van: Het is duidelijk de bedoeling om meer meisjes van 13 tot 17 aan het voetballen te krijgen of te houden, en het vrouwenvoetbal in de markt te zetten als een hippe sport voor jonge meisjes. Daarnaast wil de campagne, die de steun krijgt van Aleksander ?eferin, de voorzitter van UEFA, nieuwe sporthelden maken van de vrouwelijke tegenhangers van Messi of Ronaldo. De reclamecampagne wordt niet beperkt tot televisiespotjes, ze wordt doorgetrokken op de sociale media, op muziekapplicaties die populair zijn bij jonge meisjes en op de website www.weplaystrong.org , die meisjes tips geeft en waar ze ervaringen kunnen uitwisselen. Ook bekende voetbalsterren als Eden Hazard, maar evengoed popsterren zetten zich achter de campagne. Het zal ongetwijfeld nog jaren duren voor vrouwelijke voetballers salarissen krijgen die ook maar in de buurt komen van die van hun mannelijke collega's, maar met zijn campagne heeft de UEFA de aftrap gegeven om een markt te creëren voor vrouwenvoetbal. Het is nu aan federaties als de KVBV om de bal binnen te trappen. Opvallend is dat de Europese Commissie zich achter de campagne schaarde en budget veil heeft om de voetbalfederaties te helpen het vrouwenvoetbal te doen groeien.