Feit en fictie over zelfpromotie

Veel mensen bezondigen zich aan zelfpromotie. Volgens sommigen komt een beetje profilering de onderneming als geheel ten goede. Maar het houdt ook gevaren in.

Is zelfpromotie nodig? Depressieve ­mensen schijnen het meest realistische zelfbeeld te hebben. Enige zelfoverschatting heb je dan ook nodig om te overleven. Maar wees authentiek en transparant. Bovendien kan door zelfpromotie en manipulatie de ­realiteit veranderen. Door te doen alsof, verandert uw blik, de ­situatie. Dus ook iemand die zich goed presenteert, kan authentiek zijn.

Hoe werkt het? De truc van goede zelfpromotie is niet ­inspanning, maar ontspanning. Als u bij iemand iets bereiken wilt, moet u ervoor zorgen dat die zich ­ontspant. Iemand doen ontspannen, en dus overtuigen, kan op drie manieren: door als een autoriteit over te komen, als een vriend (sympathiek) of als een voorbeeld. Wie als autoriteit wil overkomen, praat met lage stem. Een hoge, geanimeerde stem geldt als sympathiek. En wie cool wil zijn, weet wanneer hij zijn mond moet houden.

Wat is het risico? Een bedrijfscultuur waarin alleen haantjes de voorste op ­gunstige posities terechtkomen, is een contraproductieve bedrijfscultuur. Te lichte types krijgen te zware functies, ze hebben zichzelf omhoog gekletst. Een succesvolle organisatie koestert ­diversiteit, laat mensen doen waar ze goed in zijn, introvert of extravert. Samenwerken is het devies, niet tegenwerken.

Bron: MT.nl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content