Europlasma: ‘Van Oudenaarde tot Bangladesh’

© .

Europlasma uit Oudenaarde doet al vijfentwintig jaar onderzoek naar zogeheten nanocoatings. Het ontwikkelde procedé – goed voor ruim honderd patenten – is veel duurzamer dan de klassieke technieken.

De ‘lagedrukplasmatechnologie’ van Europlasma legt een flinterdun laagje over materialen, waardoor die waterafstotend worden. Toepassingen voor schoenen en outdoorkledij liggen voor de hand, maar ook de elektronicamarkt is een gretige afnemer. Nanocoatings zijn veel dunner in vergelijking met de traditionele bedekkingen. Europlasma kon als eerste een duurzame machine ontwikkelen die de technologie dagelijks kan toepassen in een industriële omgeving.

Europlasma heeft een uitgebreid gamma productiemachines. Die hebben stuk voor stuk meer dan honderd gepatenteerde innovaties in huis. “Voor de behandeling van elektronische toestellen hebben onze machines een capaciteit tussen vijftig en vijfhonderd liter”, zegt CEO Filip Legein. “Voor het waterafstotend maken van textiel hebben we machines met een volume tot vijftienduizend liter. Een schoen die zo gecoat wordt, absorbeert minder dan 2 procent van zijn eigen gewicht aan water. Bij onbehandeld schoeisel stijgt dat percentage tot ruim 20 procent.”

Het procedé van Europlasma is volledig droog. “Er is dus geen gevaar voor vervuiling”, glundert Legein. “En omdat de coatings zeer dun zijn, wordt het gebruik van chemische producten tot een minimum beperkt. Om een schoen waterafstotend te maken, heb je slechts 300 milligram chemicaliën nodig.” Het gebruik van één kilogram nanocoatings leidt tot een besparing van vijf kilogram chemische producten, 115 liter afvalwater en meer dan tachtig kilogram CO2.

Transparant Bangladesh

Voor sportmerken ontwikkelde Europlasma de PlasmaGuard-oplossing. “Onze productiemachines zijn continu online, waardoor gebruiksgegevens meteen doorgestuurd kunnen worden. Zo worden moeilijk controleerbare productiesites, bijvoorbeeld in Bangladesh, 100 procent transparant.”

Europlasma werkt met 80 procent van zijn klanten via licentieovereenkomsten, die ook voorzien in het aanleveren van de producten en in het onderhoud. De overschakeling naar dat zakenmodel gebeurde in 2011. Sindsdien is de omzet van het bedrijf, dat 28 mensen tewerkstelt, verdrievoudigd tot 9 miljoen euro. De verschuiving naar het nieuwe bedrijfsmodel overtuigde ook Gimv voor een investering in de Oost-Vlaamse onderneming. (RVE)

Partner Content