Een verloren opdracht is nog geen verloren klant

U hebt veel tijd geïnvesteerd in gesprekken met uw prospect. Inhoudelijk en technisch zat u beiden op dezelfde golflengte. Toch krijgt u de opdracht niet. Schrijf de prospect een aardige brief (en geen mail). Wat moet daar in staan?

– U hoeft uw teleurstelling niet te verbergen, maar pas op voor een verwijtende toon. Houd de brief kort, zakelijk en vriendelijk.
– Open neutraal met de constatering dat de opdracht niet naar uw bedrijf is gegaan. U kunt daarbij verwijzen naar de afwijzingsbrief of -mail. Noem nooit de naam van de concurrent die de opdracht gekregen heeft.
– Geef aan dat u het jammer vindt dat u de opdracht niet hebt gekregen, maar bedank de klant voor de kans die hij u heeft geboden.
– Zeg dat u het persoonlijke contact zeer op prijs stelt en dat u hoopt bij een volgende opdracht opnieuw mee te mogen dingen.
– Schrijf tot slot dat u graag wilt weten hoe u met uw product of dienst beter kunt aansluiten bij de wensen van de klant. Kondig aan dat u daar binnenkort over belt. De meeste prospects zitten niet te wachten op zo’n telefoontje, maar u hebt het recht te weten waarom de opdracht niet naar uw bedrijf is gegaan.

Bron: Verkopersonline.nl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content