Het Oost-Vlaamse foodtechbedrijf Mealhero haalde deze maand 2,5 miljoen euro kapitaal op. Trends volgde Mealhero tot eind augustus in zijn start-updagboek. De coronacrisis gaf Mealhero een duw in de rug, waardoor het bedrijf groot genoeg werd voor zijn eerste grote ronde.

De Britse Nell Watson verhuisde met haar bedrijf QuantaCorp naar Gent. Het bedrijf ontwikkelde technologie die kleding passen overbodig maakt. Ze bekommert zich nu vooral om de ethische zijde van technologie. "Ik begon me almaar meer zorgen te maken over de kracht van artificiële intelligentie."

Het Gentse techbedrijf Foodpairing ontwikkelde technologie om digitaal onze smaak te analyseren. Met die gegevens kunnen grote bedrijven gezonde voedingsproducten ontwikkelen. "Zoals Waze mensen begeleidt in het verkeer, willen wij mensen op het juiste moment de afslag doen nemen richting gezondere voeding."

Wie de nieuwe NMBS-app downloadde om te weten hoeveel mensen er in de trein zitten, gebruikte al de technologie van de Brusselse start-up Kantify. De Franse CEO Ségolène Martin is een pleitbezorger van meer inclusiviteit in techbedrijven. "C'est mon duty de faire ça."

Het Limburgse Foresightee voorspelt de afname van verse producten. De prognoses helpen de voedingsindustrie om hun aankopen beter af te stemmen op de vraag.

Relotrust ontwikkelde een platform voor bedrijven die werknemers naar het buitenland sturen. Door de coronapandemie vielen die verhuizingen helemaal stil. Het leverde CEO Sara Javadzadeh slapeloze nachten op. "Ik heb mijn sales gewoon moeten stopzetten."

Ondernemingen gebruiken tijdens hun digitale transitie almaar vaker een digitale tweeling. Die softwarereplica's geven hun nieuwe inzichten in de werking van een product, een machine of zelfs een volledig gebouw.

Net voor de coronapandemie toesloeg, schakelde de Leuvense blockchainspecialist SettleMint over van een marketing- en verkoopstrategie gebaseerd op events naar digitale marketing. De Leuvense scale-up hoopt te profiteren van de digitale transformatie die in veel bedrijven hoog op de agenda staat.

Almaar meer techbedrijven bieden hun softwareoplossingen aan in een abonnementsformule. Ze spiegelen zich aan de successen van grote IT-spelers zoals Microsoft, Adobe en Slack. Maar zo'n systeem houdt ook risico's in.

Maarten Masschelein, jaren geleden een van de eerste werknemers bij de dataspecialist Collibra, richtte in 2018 met Tom Baeyens Soda op. Het ondernemersduo overtuigde dit jaar prestigieuze investeerders voor een kapitaalronde van 2,5 miljoen euro en stoomt zich klaar voor de internationale lancering in het najaar.