Relotrust ontwikkelde een platform voor bedrijven die werknemers naar het buitenland sturen. Door de coronapandemie vielen die verhuizingen helemaal stil. Het leverde CEO Sara Javadzadeh slapeloze nachten op. "Ik heb mijn sales gewoon moeten stopzetten."

Ondernemingen gebruiken tijdens hun digitale transitie almaar vaker een digitale tweeling. Die softwarereplica's geven hun nieuwe inzichten in de werking van een product, een machine of zelfs een volledig gebouw.

Net voor de coronapandemie toesloeg, schakelde de Leuvense blockchainspecialist SettleMint over van een marketing- en verkoopstrategie gebaseerd op events naar digitale marketing. De Leuvense scale-up hoopt te profiteren van de digitale transformatie die in veel bedrijven hoog op de agenda staat.

Almaar meer techbedrijven bieden hun softwareoplossingen aan in een abonnementsformule. Ze spiegelen zich aan de successen van grote IT-spelers zoals Microsoft, Adobe en Slack. Maar zo'n systeem houdt ook risico's in.

Maarten Masschelein, jaren geleden een van de eerste werknemers bij de dataspecialist Collibra, richtte in 2018 met Tom Baeyens Soda op. Het ondernemersduo overtuigde dit jaar prestigieuze investeerders voor een kapitaalronde van 2,5 miljoen euro en stoomt zich klaar voor de internationale lancering in het najaar.

De Belgische Amerikaan Max Haot, die in New York woont, richtte met Launcher een techbedrijf op dat kleine satellieten in een baan om de aarde brengt. Hij tekende net een contract met NASA en haalde 1,5 miljoen dollar op bij de Amerikaanse luchtmacht. Hij wil zijn eerste raket lanceren in 2024.

Een jaar na de oprichting haalt de start-up BioStrand 2 miljoen euro slim kapitaal op. Met dat geld, en met Cegeka-topman Stijn Bijnens als externe bestuurder, willen de oprichters hun bedrijf snel internationaal op de kaart zetten. "We kunnen toepassingen op maat maken voor specifieke patiëntengroepen."

Bruno Lowagie bouwde samen met zijn vrouw Ingeborg Willaert met iText een snelgroeiend en heel rendabel softwarebedrijf. Een vroege verkoop aan het Zuid-Koreaanse Hancom leidde tot een volledige breuk. "Ik was graag nog betrokken gebleven, maar aan de andere kant is het nu een volledig afgesloten hoofdstuk", zegt Lowagie, die zijn verhaal neerschreef in het boek Gebeten.

Famework lanceert een platform dat adverteerders koppelt aan tv-programma's, musicals of sportevenementen. Famework, waar vijf mensen werken, werd in 2018 opgericht door het duo achter Flanders Taks Shelter, Pieter Dewinter en Tom Notte.

Bsit, bekend van de gelijknamige babysitapp, maakt van de coronacrisis gebruik om zijn aanbod uit te breiden. Met Parentalist lanceert het een nieuwe app om ouders te helpen zoeken naar activiteiten die ze met hun kinderen kunnen doen.