Almaar meer techbedrijven bieden hun softwareoplossingen aan in een abonnementsformule. Ze spiegelen zich aan de successen van grote IT-spelers zoals Microsoft, Adobe en Slack. Maar zo'n systeem houdt ook risico's in.

Maarten Masschelein, jaren geleden een van de eerste werknemers bij de dataspecialist Collibra, richtte in 2018 met Tom Baeyens Soda op. Het ondernemersduo overtuigde dit jaar prestigieuze investeerders voor een kapitaalronde van 2,5 miljoen euro en stoomt zich klaar voor de internationale lancering in het najaar.

De Belgische Amerikaan Max Haot, die in New York woont, richtte met Launcher een techbedrijf op dat kleine satellieten in een baan om de aarde brengt. Hij tekende net een contract met NASA en haalde 1,5 miljoen dollar op bij de Amerikaanse luchtmacht. Hij wil zijn eerste raket lanceren in 2024.

Een jaar na de oprichting haalt de start-up BioStrand 2 miljoen euro slim kapitaal op. Met dat geld, en met Cegeka-topman Stijn Bijnens als externe bestuurder, willen de oprichters hun bedrijf snel internationaal op de kaart zetten. "We kunnen toepassingen op maat maken voor specifieke patiëntengroepen."

Famework lanceert een platform dat adverteerders koppelt aan tv-programma's, musicals of sportevenementen. Famework, waar vijf mensen werken, werd in 2018 opgericht door het duo achter Flanders Taks Shelter, Pieter Dewinter en Tom Notte.

Bruno Lowagie bouwde samen met zijn vrouw Ingeborg Willaert met iText een snelgroeiend en heel rendabel softwarebedrijf. Een vroege verkoop aan het Zuid-Koreaanse Hancom leidde tot een volledige breuk. "Ik was graag nog betrokken gebleven, maar aan de andere kant is het nu een volledig afgesloten hoofdstuk", zegt Lowagie, die zijn verhaal neerschreef in het boek Gebeten.

Bsit, bekend van de gelijknamige babysitapp, maakt van de coronacrisis gebruik om zijn aanbod uit te breiden. Met Parentalist lanceert het een nieuwe app om ouders te helpen zoeken naar activiteiten die ze met hun kinderen kunnen doen.

AFC-Collection biedt interieurdiensten aan met een leaseformule. "Dat is handig in coronatijden met beperkte liquiditeiten en kostenbesparingen."

Het groeibedrijf Sortlist, waar tachtig mensen werken, koppelt met zijn software bedrijven aan het marketingagentschap dat hen het beste kan helpen. Het versterkt zich op de Duitse markt met de overname van het Duitse Agenturmatching. Het is de tweede overname van Sortlist.

EyeSee kondigde vorige week een nieuwe kapitaalronde van 3 miljoen euro aan. Medeoprichter en managing director Olivier Tilleuil getuigt vanuit New York over hoe zijn bedrijf nu klaar is voor de volgende groeispurt.

Heel wat bedrijven ontdekten door het thuiswerken tijdens deze coronacrisis Zoom, het geesteskind van de ondernemer Eric Yuan. Het is een instrument om snel via video te kunnen vergaderen in groep. Meer dan 200 miljoen mensen gebruiken de app, maar al gauw bleek dat respect voor de privacy van de gebruikers en veilige software niet tot het DNA van het bedrijf behoren.

Het marketingplatform voor kmo's Contento haalt 500.000 euro op, onder meer bij Greenpark Investments, een eerste investeerder in Showpad, en bij businessangel Anthony De Clerck. De oprichters, Ludwig Dumont en Steven van Kerkhoven, willen hun platform uitbouwen tot een one-stop shop voor kmo's die hun onlinemarketing willen stroomlijnen.

Uit grote hoeveelheden data in enkele seconden besluiten trekken: het wordt mogelijk met de slimme algoritmes van de Belgische start-up Tangent Works. Om internationaal plankgas te kunnen geven vond het 2 miljoen euro extra kapitaal in de Londense City. Force Over Mass is een durfkapitaalfonds met twee Belgen aan het roer.