De geschenkendienst Kadonation plaatst vernieuwing centraal in de traditioneel ingestelde niche van de bedrijfsgeschenken. "We geven betekenisvolle geschenken door ze te verrijken met de input van collega's. Een videoboodschap van je baas of je collega's die je bedanken, blijft meer bij", stelt medeoprichter Jelle Van Roosbroeck. Die aanpak blijkt te werken.

Het energietechbedrijf June Energy lanceert versneld een nieuw product om gezinnen te helpen die getroffen worden door het verdwijnen van de terugdraaiende teller. De combinatie van algoritmes, slim prijzen vergelijken en automatisch wisselen van leverancier, moet de energiefactuur naar beneden halen.

Het Antwerpse Esoptra verandert zijn naam in Twintag en haalde onlangs ook 1,2 miljoen euro op. Dat geld wordt hoofdzakelijk gebruikt om de commercialisering van het softwareplatform voor datatransport te versnellen. Het focust nu vooral op toepassingen waarmeej bedrijven fysieke producten voor eindklanten kunnen verrijken met QR-codes. Via die digitale tweeling kan zo extra informatie gegeven worden of feedback ontvangen worden.

Easyvest, een specialist in onlinebeleggen via trackers, heeft 3 miljoen euro kapitaal opgehaald. Het geld komt vooral van ondernemers, die geloven in het groeipotentieel van pensioenplannen.

Te weinig jongeren kiezen een technische richting of een technisch beroep. Nog veel ouders zien hun kinderen liever talen of rechten studeren. Dat wil ondernemer Luc Van Thillo veranderen met Robotland.

De Antwerpse start-up BloomUp helpt jongvolwassenen de stap te zetten om mentale ondersteuning te zoeken. Het digitale platform verlaagt de drempel en verkort de wachttijden.

Frankrijk heeft een president als uithangbord van zijn start-upscene en Nederland een prins. Ondanks de vele inspanningen kan België daar moeilijk tegenop. De middelen zijn beperkter en het beleid is meer versnipperd. De verdubbeling van het aantal technologieattachés van het exportagentschap FIT is een stap in de goede richting.