Vorige week lekte uit dat Dropbox een officiële aanvraag voor een beursgang heeft ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Het techbedrijf heeft gekozen voor een discrete procedure, waardoor het zijn prospectus nog niet direct openbaar moet maken. Maar zeer lang zal dat niet meer duren.
...

Vorige week lekte uit dat Dropbox een officiële aanvraag voor een beursgang heeft ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Het techbedrijf heeft gekozen voor een discrete procedure, waardoor het zijn prospectus nog niet direct openbaar moet maken. Maar zeer lang zal dat niet meer duren. Het bedrijf zou nog dit voorjaar op de beurs willen noteren. De 34-jarige CEO Drew Houston zal daardoor zijn persoonlijke vermogen van 1,4 miljard dollar sterk zien stijgen. Bij de jongste kapitaalverhoging in 2014 werd Dropbox op 10 miljard dollar gewaardeerd. Volgens analisten zal het bedrijf met een nog grotere waardering uit de startblokken willen schieten. In 2009 wezen de toen 26-jarige Drew Houston en zijn medeoprichter Arash Ferdowsi nog een bod van meer dan 100 miljoen dollar van Steve Jobs van Apple af. Dropbox bestond toen twee jaar. Maar de dienst, waarmee je bestanden kan opslaan op een virtuele harde schijf, waardoor gebruikers er van overal aan kunnen en ze kunnen delen, telde nog geen miljoen gebruikers en had amper inkomsten. Toch geloofde Houston rotsvast in de kwaliteiten van zijn bedrijf. Jobs zei bij het afbreken van de onderhandelingen dat Apple Dropbox dan maar frontaal zou aanvallen met een nieuwe eigen dienst. In 2011 stelde Steve Jobs met veel bombarie iCloud voor. De toekomst van Dropbox, dat in een halsbrekend tempo 50 miljoen gebruikers had vergaard, zag er opeens veel minder florissant uit. De dag na de aankondiging begon Houston met een e-mail naar alle medewerkers met de opbeurende boodschap dat ze een van de snelstgroeiende bedrijven ooit waren. Daarna somde hij een reeks bedrijven op die even snel uit de gratie waren gevallen als ze naar de top waren gestegen, zoals Myspace, Yahoo en Netscape. Het is een illustratie van de nuchterheid van Houston. Houston slaagt er voorlopig in niet in de vergetelheid te raken. Dropbox trekt naar de beurs met een omzet van meer dan een miljard dollar en 500 miljoen gebruikers en heeft zijn niche gevonden tussen de oplossingen van Apple en de andere grote jongens. Het is een zogenoemde freemiumdienst. Het basisaanbod is gratis, voor meer opslag en extra functionaliteiten moet de gebruiker betalen. Dropbox heeft vooral veel particuliere gebruikers die voor het basisaanbod kiezen. Zij krijgen extra gratis opslag als ze anderen kunnen overtuigen zich te registreren. De factuur voor servercapaciteit steeg natuurlijk, maar Houston vond het belangrijker dat Dropbox zich als een lopend vuurtje kon verspreiden zonder dat het zwaar moest investeren in reclame. Houston had als student al uitgemaakt dat hij een bedrijf zou starten. Tijdens zijn ingenieursstudies aan het MIT maakte hij tijd vrij om zich klaar te stomen voor het ondernemerschap. Hij bracht al zonnend een zomer door op het dak van een studentenhome met een stapel management- en marketingboeken. Zijn eerste bedrijf richtte hij op tijdens zijn studies, een onlinedienst waarmee men zich kon voorbereiden op de algemene toelatingsproef voor Amerikaanse universiteiten. Maar die brak nooit door, ook omdat Houston er al snel op uitgekeken raakte en uit verveling een programma schreef dat op goksites poker speelt tegen mensen. "Het enige wat ik daarmee bereikt heb, is dat een robot in mijn plaats geld verloor", vertelde Houston daarover in 2013 tijdens een afstudeerceremonie aan het MIT. Hij was er de eregast en gaf de schoolverlaters een traditionele speech met levenslessen. Houston vatte het verhaal samen als 'de tennisbal, de cirkel en het getal 30.000'. Volgens Houston worden de meest succesvolle mensen niet gedreven door geld of status, maar door passie. Ze gedragen zich als honden die obsessief op een tennisbal jagen. Met de cirkel bedoelt Houston dat mensen enorm beïnvloed worden door hun dichte vrienden en collega's. Wie wil excelleren, moet zich dus omringen met andere toppers. En in zijn laatste levensles gaf Houston mee dat een mens gemiddeld 30.000 dagen leeft. Hij probeert van elke dag het beste te maken.