Vrije Tribune

‘De meeste organisaties negeren innovatie’

Vrije Tribune Hier geven we een forum aan organisaties, columnisten en gastbloggers

De meeste bedrijven negeren de vier basisbehoeften van innovatie: zij wil beweging, van insiders komen, een ecosysteem en actie. Wie daar geen rekening mee houdt, zal nooit overleven in de competitieve marktomgeving. Dat zegt Annick Vandezande, partner & COO bij nexxworks.

“Zodra je de zegen hebt van de CEO is het helemaal niet zo moeilijk om snel te schakelen en je te gedragen als een start-up.” Dat antwoordde Garry Lyons, chief innovation officer bij MasterCard, toen nexxworks-partner Peter Hinssen hem vroeg hoe het is om te innoveren in een grote organisatie. Hij geloofde dat je meer voordeel hebt in een groot bedrijf met veel financiële slagkracht en een sterke merknaam, dan bij een kleine starter. Maar hoe komt het dan dat zo veel multinationals problemen hebben met innovatie?

Ieder bedrijf bezit een menselijke kern. Niet enkel het topmanagement, maar ook de mensen die begrijpen waar het bij uw bedrijf, uw producten en – bovenal – uw klanten om draait. Het doet er niet toe op welk niveau in de organisatie zij zich bevinden. Ze zijn de ware dynamo van een organisatie. Het zijn de mensen die de boel doen draaien. Wanneer zij groeien, groeit uw bedrijf mee. Daarom is het een groot raadsel waarom zo weinig organisaties die menselijke kern bij hun innovatiestrategie betrekken.

1. Innovatie wil beweging

Innovatie is geen project. Het is geen afdeling, zelfs geen team. En het is al helemaal niet een of ander duur consultancyrapport van 200 pagina’s. Innovatie is niet iets dat je eenmalig doet, zodat je daarna weer vijf jaar achterover kunt leunen. Het is een doorlopend proces. Aan de snelheid waarmee de markt vandaag evolueert, moet de transformatie van je aanbod een permanente oefening zijn.

2. Innovatie moet van insiders komen

Die constante stroom is de reden waarom traditionele innovatieconsultants zo vaak falen. Ze maken een mooie analyse van alles wat verkeerd loopt in uw organisatie en ze vertellen wat er zou moeten veranderen. Maar het zijn buitenstaanders. Ze slagen er nooit in uw markt, uw klanten en uw bedrijf zo door en door te kennen als uw eigen medewerkers. En de implementatie van de veranderingen die in het consultancyrapport worden opgesomd is heel moeilijk. Zeker wanneer de aanbevelingen van outsiders afkomstig zijn.

Wie de basisbehoeftes van innovatie negeert, zal zichzelf langzaam maar zeker uitschakelen

3. Innovatie wil een ecosysteem

Innovatie dooft uit wanneer ze afgesneden geraakt van de rest van de wereld. Innovatie moet je voortdurend voeden. Het gaat om het leggen van verbanden tussen bestaande diensten, oplossingen en producten. De innovatie van Uber is bijvoorbeeld enkel een combinatie van drie bestaande dingen: auto’s, smartphones en Google Maps.

Om nieuwe verbanden te leggen, moeten je medewerkers weten wat er allemaal bestaat, niet alleen in hun eigen markt, maar ook in andere industrieën en culturen. Daarom hou ik zo van de aanpak van Google, dat zijn technologie voortdurend bundelt met industrieën die ver van zijn kernactiviteiten staan, zoals het project met zelfrijdende auto’s.

Uiteraard gaat innovatie verder dan het vinden van inspiratie bij anderen. Ze heeft een netwerk nodig en bloeit wanneer verschillende bedrijven beginnen samen te werken. Denk aan de Amerikaanse verzekeraar State Farm en de autobouwer Ford die samen een systeem ontwikkelden om het rijgedrag van chauffeurs te analyseren, zodat onder andere gepersonaliseerde verzekeringen aangeboden kunnen worden. Maar we moeten verder kijken dan producten. De meest bekwame werknemers in een bedrijf kunnen bijvoorbeeld fungeren als klankbord voor andere organisaties. Zo kunnen medewerkers ideeën uitwisselen over marketing of bedrijfscultuur en alle andere zaken waar ze in uitblinken.

4. Innovatie wil actie

Bovenal streeft innovatie naar actie. Ze verdampt bij de gedachte aan langetermijnplanning, behoedzame strategie en risicobeheer. Bij innovatie draait het erom op kleine schaal gekke ideeën te testen, te leren van je mislukkingen en zo stap voor stap – via allerlei experimenten – altijd maar betere resultaten boeken. Innovatie heeft behoefte aan fun, energie en samenwerking. Niet aan vergaderingen over KPI’s en marges. Daarin kunnen bedrijven bijleren van start-ups. Start-ups besteden hun innovatie nooit uit. Start-ups doen alles zelf. Logisch, want ze hebben geen budget voor outsourcing. Maar zelf experimenteren en implementeren is wat hen snel, soepel en wendbaar houdt.

Wie die vier basisbehoeftes van innovatie negeert, zal zichzelf langzaam maar zeker uitschakelen. Ook al heeft u het budget, de mensen, de klanten en de naam.

Annick Vandezande, partner & COO bij nexxworks

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content