The Fusion Way: vermeng intelligentie met emotie

Eric Pass werkt voor een Japanse multinational en woonde negen jaar in Japan. De intense ervaringen die het contact met de Japanse cultuur hem opleverden, leidden tot een inzicht dat hij samenvat met de Engelse leuze: ‘We need fusion, not confusion.’ Dit is de achttiende bijdrage in onze reeks van 24 zomerinzichten.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

“Hoe we orde in de chaos kunnen brengen, heb ik samengevat in een methode die ik The Fusion Way noem. Die weg bestaat uit zeven elementen: zes logische stappen, overgoten met een gevoelsmatige saus. Met andere woorden: intelligentie met emoties of passie met een logica. Hierna volgt een korte omschrijving van elk van die zeven elementen:

1. Beschrijf de huidige situatie. Wat is precies het probleem?

2. Beschrijf de ideale situatie. Onder welke omstandigheden zou je geen enkel probleem meer hebben?

3. Beschrijf de realistische situatie waar je naartoe wilt streven. Beschrijf alleen wat haalbaar is.

4. Beschrijf beknopt in een soort slagzin wat je moet doen om de situatie in stap 1 om te buigen naar stap 3.

5. Lijst de actiepunten op die je moet verwezenlijken om die kloof te dichten. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn.

6. Zet die actiepunten op een tijdas. Definieer je prioriteiten onder die actiepunten en bepaal dan van wanneer tot wanneer je waaraan gaat werken.

Tot dusver de zes logische stappen. Om The Fusion Way te vervolledigen, moet je nog het zevende element toevoegen: The Fusion Passion. Dat zijn de emoties die je kent op basis van je eigen ervaringen of op basis van inspiratie uit de ervaringen en inzichten van anderen.”

Volgens Eric Pass kun je die inspiratie halen uit boeken, teksten, gedichten, ontmoetingen, uitspraken of wijsheden van anderen. “Waarom die passie? Dat is uiteindelijk waar het verschil wordt gemaakt tussen een succesvolle implementatie en een puur conceptuele analyse. Zonder passie geen actie.”

Bron: 100 in Zicht, 100 buitengewone inzichten van gewone mensen. Dit inspiratieboek kwam tot stand als een experiment. Honderd LinkedIn-relaties beslisten samen een boek te maken waarin ze een belangrijk inzicht uit hun leven delen. De opbrengst van het project gaat naar de vzw Moeders voor moeders.

www.100inzicht.be

In juli en augustus schakelt BizzByMail over op het ritme van de zomer: u krijgt de nieuwsbrief op maandag, woensdag en vrijdag in plaats van elke weekdag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content