4 managementlessen van Alex Ferguson

Voor hij in mei 2013 met pensioen ging, was Sir Alex Ferguson 26 jaar lang met bijzonder veel succes de manager van de Engelse voetbalclub Manchester United. 4 lessen van de Schotse ‘manager’.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

1 Weersta aan denken op korte termijn

Toen hij in 1986 aan de slag ging in Manchester, zette Ferguson een langetermijnstructuur op door het jeugdprogramma van United te moderniseren. Hij creëerde twee centers of excellence voor veelbelovende spelers vanaf negen jaar en nam scouts in dienst om de beste jonge talenten op te sporen. Tot dat eerste jeugdprogramma behoorden latere sterren als David Beckham, Ryan Giggs, Paul Scholes en Gary Neville. Alex Ferguson: “Het eerste waaraan 99 procent van de nieuw aangestelde managers denkt, is winnen om te overleven. Dus halen ze ervaren spelers. (…) Dat komt omdat resultaat in onze sector zo belangrijk is. De eerste ploeg moet natuurlijk veel aandacht krijgen, maar het waren onze inspanningen in de jeugdopleiding die geleid hebben tot veel van onze successen in de jaren negentig en begin jaren 2000. De jonge spelers groeiden uit tot de ziel van de club.”

2 Durf je ploeg opnieuw op te bouwen tijdens je successen

Zelfs in periodes van grote successen werkte Ferguson aan de heropbouw van zijn ploeg. Ferguson: “We identificeerden drie niveaus van spelers: 30-plussers, spelers tussen 23 en 30, en binnenkomende jongeren. Het basisidee was dat de jongere spelers zich ontwikkelden en het niveau van de oudere spelers zouden bereiken. Hoewel ik altijd probeerde het tegendeel te bewijzen, geloof ik dat de cyclus van een succesvolle ploeg een viertal jaar duurt, waarna verandering nodig is. Daarom probeerden we ons de ploeg drie of vier jaar in de toekomst voor te stellen en op basis daarvan beslissingen te nemen.”

3 Bepaal strikte normen

“De normen hoog houden die we als club hadden vastgelegd, stond centraal in alles wat we deden”, zegt de Schotse trainer. “En dat gold voor zowel mijn ploegopbouw en wedstrijdvoorbereiding als mijn motiverende en tactische gesprekken. Een slechte training kon nooit door de beugel. Wat je ziet op training, zie je ook tijdens de wedstrijd. Bij elke training stond de kwaliteit dan ook voorop. We lieten geen gebrek aan focus toe. Zo hoopten we de spelers training na training te verbeteren.”

4 Bereid je voor om te winnen

Fergusons ploegen hadden de gave om in de eindfase van een wedstrijd nog de overwinning te behalen. Uit analyse van wedstrijdresultaten blijkt dat United tijdens tien recente seizoenen bij een gelijke stand na 45 en na 75 minuten, betere resultaten kon voorleggen dan gelijk welke andere club in de Engelse competitie. Wanneer hun ploeg tijdens de eindfase van de wedstrijd achter staat, zullen veel managers hun spelers de opdracht geven vooruit te spelen en aan te vallen. Fergusons benadering was zowel ongewoon agressief als ongewoon systematisch. Hij bereidde zijn ploeg voor om te winnen. Hij liet zijn spelers geregeld oefenen alsof ze een doelpunt nodig hadden met nog tien, vijf of drie minuten op de klok. Er werd geoefend op de herhaling van vaardigheden en tactieken. Die benadering blijkt meer in te houden dan de opvatting dat winnende ploegen over veel automatismen beschikken, dat ze bepaalde spelfases haast automatisch kunnen uitvoeren. Er is ook het onderliggende signaal dat je nooit helemaal tevreden bent met wat je bereikt hebt en voortdurend manieren zoekt om te verbeteren.

Bron: het volledige artikel (van Harvard Business Review) over de managementlessen van Alex Ferguson in Trends van 7 november 2013.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content