3 tips om klaar te zijn voor de Chinese merken

De Indische merkenkenner Nirmalya Kumar, die lesgeeft aan de London Business School, voorspelt in het Duitse weekblad Der Spiegel dat de Chinese merken het pad van de Zuid-Koreaanse en Japanse brands zullen volgen. 3 tips voor westerse bedrijven.

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

1 Laat u niet verrassen. “Als ik u 25 jaar geleden had verteld dat Zuid-Koreaanse merken zoals Samsung of Hyundai met succes tot de Duitse markt zouden doordringen, dan had u mij gek verklaard. Niettemin maken nu ook de Chinese merken massaal opgang. De Duitse bedrijven moeten opletten dat ze niet op dezelfde manier verrast worden als destijds door de offensieve Japanse fototoestelfabrikanten.”

2 Denk niet dat luxeproducten veilig zijn. “Chinese merken zoals Haier volgen dezelfde strategie zoals ooit Toyota: de Japanse autobouwer produceerde in eigen land en bouwde daarna fabrieken in de hele wereld en steunpunten voor onderzoek en ontwikkeling in kernmarkten. Daarna richtte Toyota zich met de Lexus op het luxesegment. Chinese automerken hinken zeker nog achterop, maar ze halen hun achterstand in.”

3 Merken overleven ook met een buitenlandse eigenaar. “Merken worden al lang niet meer bepaald door het land waar ze vandaan komen. Goed, als ik champagne verkoop dan speelt het nog een rol dat het herkomstland Frankrijk is, maar wanneer u een iPhone van Apple koopt, denkt u nauwelijks aan ‘Made in China’. Wanneer u met een Jaguar of Land Rover rijdt, bent u niet geïnteresseerd in de Indische eigenaar Tata of in de Duitse manager van Land Rover. Wat voor de gebruiker telt is of het merk zich aan zijn beloftes houdt.”

Der Spiegel, bewerkt door Benny Debruyne

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content