Het tumultueuze vertrek van de vorige CEO en medeoprichter Ben Rieder lijkt bij het jonge team van Bubble Post verteerd. "Die bladzijde is omgeslagen", zegt Marc Morioux (51), die sinds augustus 2016 de ecologische stadskoerier leidt. Met Morioux staat een professionele manager aan het hoofd van de Gentse starter, opgericht in 2012. De Leuvenaar was jarenlang actief bij het pakjesbedrijf DPD Belux, een dochteronderneming van de Franse Post, eerst als financieel directeur, later als CEO. Medeoprichters van het eerste uur, Michel De Waele en Anthony Viaene, bleven aan boord als respectievelijk de commerciële en de technologiedirecteur van Bubble Post.
...

Het tumultueuze vertrek van de vorige CEO en medeoprichter Ben Rieder lijkt bij het jonge team van Bubble Post verteerd. "Die bladzijde is omgeslagen", zegt Marc Morioux (51), die sinds augustus 2016 de ecologische stadskoerier leidt. Met Morioux staat een professionele manager aan het hoofd van de Gentse starter, opgericht in 2012. De Leuvenaar was jarenlang actief bij het pakjesbedrijf DPD Belux, een dochteronderneming van de Franse Post, eerst als financieel directeur, later als CEO. Medeoprichters van het eerste uur, Michel De Waele en Anthony Viaene, bleven aan boord als respectievelijk de commerciële en de technologiedirecteur van Bubble Post. De stadsdistributeur is met 120 mensen actief in dertien steden in België en drie in Nederland. De vloot van Bubble Post bestaat uit ecologische voertuigen zoals cargofietsen, elektrische bestelwagens en gekoelde camionettes op cng. "In 2016 boekten we een omzet van 3,5 miljoen euro in België en 125.000 in Nederland. Voor dit jaar rekenen we op 6 miljoen euro omzet in eigen land en 2 miljoen in Nederland", stelt Marc Morioux. Tegen de tweede jaarhelft wil de CEO break-even draaien. "Onze logistieke activiteiten in de steden zijn al rendabel. Nu moeten we ook onze overheadkosten gedekt zien tegen eind dit jaar." Marc Morioux wil de activiteiten van Bubble Post stroomlijnen en professionaliseren. Hij werkt aan een nieuwe financiële structuur en doet het koeriersbedrijf met minder mensen meer omzet draaien. "We hebben ons depot in Brussel, onze grootste pakjesmarkt, ingericht als centrale hub. Alle pakketten worden nu aangevoerd door externe lijndiensten, dat deden we vroeger zelf." In bepaalde steden is het bedrijf nog wel actief, maar zonder magazijn. "Mechelen en Sint-Niklaas bedienen we vanuit Antwerpen met duurzame voertuigen. Namen beleveren we vanuit Luik. Op die manier doen we geen afbreuk aan onze missie en rentabiliseren we de activiteiten", legt Morioux uit. CTO Anthony Viaene (31) is opgetogen met de aanpak van de nieuwe CEO. "De jongste maanden hebben we weer controle over het bedrijf. Met Marc hebben we alles goed in kaart gebracht en zijn we beginnen te optimaliseren." Dat was ook nodig. Transport en logistiek is een business met kleine marges en dan zijn volumes cruciaal. Naast de pakjesdistributie, met grote klanten zoals Vente-Exclusive, Nespresso en Bloomon, ziet hij vooral het gekoelde transport als een belangrijke markt. "Transporteurs rijden vandaag de steden in met halfvolle koelwagens, dat kost hun handenvol geld. Ze verliezen tijd in de files of mogen de stad zelfs niet in. Die transporteurs kunnen nu 's avonds of 's nachts hun gekoelde waren lossen in onze magazijnen aan de stadsrand en 's morgens rijden wij die bestellingen uit met duurzame voertuigen. Dat model slaat enorm aan", meent Marc Morioux. Bubble Post installeerde al koelinstallaties in de depots in Gent, Brussel, Antwerpen en Brugge. Andere centrumsteden volgen. De gekoelde goederenstromen zijn momenteel de groeipool van Bubble Post, goed voor meer dan 60 procent van de omzet. "Bijna alle grote horecagroothandels en leveranciers van vers bereide maaltijden doen een beroep op onze logistieke diensten. We zijn het nummer één in het b2b-segment van gekoeld transport in de steden", zegt Morioux. Bubble Post wil duidelijk meer zijn dan een fietskoerier. "Wij doen aan stadslogistiek. Goederenstromen bundelen en intelligent verdelen. We krijgen ook veel vragen van klanten of ze bij ons een voorraad kunnen leggen die wij dan leveren in de stad", duidt de CEO. Bubble Post is ook actief in de distributie van maaltijdboxen aan consumenten. Smartmat, Foodbag en 15gram zijn klant. "Voor die klanten treden we op als orkestrator. We huren op maandag een gekoelde hub in het Mechelse. Daar komen alle volumes binnen, die herverdelen we over het hele land. In de steden waar we actief zijn, doen we de last mile zelf en voor andere locaties zetten we partners in. Zo hebben we 80 à 90 routes elke maandag", legt Marc Morioux uit. "Voor de behandeling van die duizenden foodboxen heb je voor een korte tijd veel gekoelde ruimte nodig, vandaar dat we flexibel samenwerken met derden." Niet alles zelf doen, uitbesteden en partners zoeken, het lijkt wel het nieuwe credo bij Bubble Post. "In de steden blijven we inzetten op duurzame leveringen, dat is onze sterkte", duidt Marc Morioux. De belangrijkste centra voor Bubble Post in België zijn Brussel, Gent, Antwerpen en Luik. In thuisstad Gent, waar het nieuwe circulatieplan sinds begin deze maand van kracht is, is Bubble Post actief in het open stadsdistributieplatform GentLevert. Bubble Post en CityDepot (een onderdeel van bpost) mogen dag en nacht leveren in de voetgangerszone, terwijl de klassieke koeriersbedrijven het stadscentrum niet in mogen tussen 11 en 18 uur. Morioux zag de aanvragen om in Gent te leveren de jongste twee maanden sterk stijgen. "Nu kijkt iedereen naar Gent, maar de druk op de steden is enorm. Die lage-emissiezones komen er niet zomaar", zegt de CEO. Hij verwacht dat zulke ingrepen extra volumes voor zijn business kunnen genereren. Voor de verdere groei van Bubble Post kijkt Marc Morioux in de eerste plaats naar Nederland. "Daar zijn we actief in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Tegen de zomer gaan we ook naar Den Haag en later dit jaar staan Tilburg, Den Bosch en Breda op het programma." In een tweede fase komen steden in Frankrijk, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk in beeld. "In België en Nederland willen we eerst de puntjes op de i zetten. Voordat je in het buitenland partners warm gaat maken, moet je op je thuismarkt iets kunnen laten zien, een duurzaam bedrijfsmodel dat winstgevend is", stelt Morioux. In steden zoals San Sebastian, Pamplona, Manchester, Leads, Londen en Cambridge zijn de contacten al gelegd met lokale franchisepartners die volgens het Bubble Post-concept gaan werken. "Voor ons netwerk, onze kennis en vooral de software betaalt de partner een franchisevergoeding. Zo rentabiliseren we onze IT-investeringen", zegt Marc Morioux."We moeten Bubble Post nu verder organiseren en structureren om de volgende groeifase te kunnen inzetten", stelt Morioux. Het doel is de omzet van Bubble Post in de komende drie jaar te verdriedubbelen. Voor die internationale groeiambities is een nieuwe financieringsronde nodig, al wil de CEO geen bedrag noemen. In juni worden de achtergestelde leningen van de aandeelhouders omgezet in kapitaal. "Het is een belangrijk signaal dat alle aandeelhouders blijven geloven in Bubble Post", zegt hij. "We praten ook met andere partijen omdat het interessant zou zijn een nieuwe partner aan te trekken, mogelijks een industriële speler die volume kan bieden", aldus Marc Morioux.