Asco Industries: Volle vlucht vooruit

© Thomas De Boever

De burgerluchtvaart blijft maar groeien. Asco Industries in Zaventem ontpopte zich tot een unieke wereldwijde toeleveraar, en stoomt mee met de wereldwijde groei.

Een recordjaar. Dat wordt 2015 volgens IATA, de internationale vereniging van de burgerluchtvaart. Onder impuls van een aantrekkende economie en een dalende kerosineprijs zou het aantal passagiers klimmen naar 3,5 miljard, en de wereldwijde omzet naar 783 miljard dollar. En de pret is nog niet gedaan voor Asco Industries. De volgende twee decennia zou het passagiersverkeer jaarlijks groeien met ongeveer 5 procent, volgens cijfers van Airbus en Boeing.

De onderneming wrikte zich in die markt met een unieke niche: haar belangrijkste product zijn bewegende onderdelen voor de vleugels, die dienstdoen tijdens het landen en opstijgen. “Bij het landen kan het vliegtuig daarmee vaart verminderen, zonder dat het draagkracht verliest”, duidt CEO Christian Boas. “Het kan landen tegen 250 in plaats van 500 kilometer per uur.” Dat verbetert de veiligheid en het comfort voor de passagiers.

Geschikt personeel

In die nichemarkt is Asco zowat de enige producent en leverancier in de wereld. Alle Airbus-vliegtuigen en bijna alle types van Boeing zijn uitgerust met de onderdelen uit Zaventem. Niet moeilijk dus dat de onderneming maar blijft groeien. De belangrijkste uitdaging is dan ook het vinden van geschikt personeel. Het aantal werknemers blijft jaar na jaar indrukwekkend klimmen. “We hebben behoefte aan CNC-operatoren en ingenieurs. Dat zijn knelpuntberoepen”, weet Christian Boas. “Maar door onze nauwe samenwerking met technische scholen, hogescholen en universiteiten, vinden we nog voldoende kandidaten.”

Asco werkt samen met acht technische scholen. Zij kunnen werkplekleren in het Asco Opleidingsinstituut. Liefst 7 procent van de personeelskosten gaat jaarlijks naar vorming. Het gemiddelde in de metaalsector is 3 procent. “En ruim 5 procent van onze omzet besteden we jaarlijks aan onderzoek en ontwikkeling”, vult Christian Boas aan. “Via onze samenwerking met de technische scholen kunnen we het technisch onderwijs optimaal afstemmen op onze reële industriële noden.”

Investeren in toekomst

Een nieuwigheid zijn de bewegende onderdelen uit composietmateriaal, in plaats van metaal. Die zogenaamde ‘Krueger-flap’ weegt minder dan metaal. Vanaf midden 2018 volgen testvluchten met een Airbus A340-300-toestel. Die ontwikkelingen en de personeelsgroei drukten vorig jaar de bedrijfswinst. “Maar dat zijn investeringen in de toekomst van de onderneming”, benadrukt Christian Boas. (WR)

Partner Content