63 procent van de Belgen met vakantie: bedrijfswereld draagt de gevolgen

© ThinkStock

Volgens recente cijfers van de Federale Overheidsdienst Economie (Statbel) gaat 63 procent van de Belgen met vakantie. Dat heeft zo zijn gevolgen voor het bedrijfsleven ondanks de voordelen van de zomervakantie voor werknemers, meldt rekruteringsbedrijf Robert Half. Toch zijn de gevolgen niet uitsluitend negatief.

Hoewel Robert Half niet gezegd wil hebben dat de zomervakantie geen voordelen biedt voor de productiviteit van de werknemers, ging het rekruteringsbedrijf toch even polsen bij de top van de bedrijven over de gevolgen van de vakantieperiode op de bedrijfsvloer.

Zo blijkt uit het onderzoek dat 83 procent van de CFO’s en financieel directeurs negatieve gevolgen ondervindt in het bedrijf tijdens de zomermaanden.

Die negatieve gevolgen blijken meer merkbaar bij grote bedrijven en multinationals (88 procent) dan bij kmo’s (78 procent).

Welke zijn die negatieve gevolgen van de vakantie dan?

– bijna vier op de tien (38 procent) financieel verantwoordelijken zien de commerciële activiteiten vertragen

– 19 procent stelt vast dat er minder leiding wordt gegeven door het management tijdens de zomermaanden.

– 16 procent is van mening dat het bedrijf – door de jaarlijkse vakantieperiode – aan productiviteit inboet

– 10 procent stelt vast dat het personeel minder gemotiveerd is.

– amper 17 procent is van mening dat de zomerperiode geen negatieve impact heeft op het bedrijf.

Frédérique Bruggeman, managing director Robert Half Belux:”Iedereen heeft recht op vakantie en dergelijke vrije periodes zijn ook noodzakelijk om de batterijen terug op te laden. Werknemers die tijdig vakantiedagen opnemen, zijn doorgaans meer tevreden over hun job, gemotiveerder en productiever bij hun terugkeer.”

Vakantieperiode biedt ook voordelen voor werkgever

Zo komt er volgens Robert Half in rustiger periodes extra tijd om onafgewerkte projecten en taken af te werken, extra tijd voor een statusupdate van de behaalde resultaten en targets, extra tijd voor meer waardering/erkenning van het personeel (dat aanwezig is in het bedrijf), extra tijd om de planning voor de komende maanden verder te analyseren en af te werken, en extra tijd om te reflecteren over de verdere carrièreontwikkeling.

Het onderzoek waarover Robert Half bericht, werd uitgevoerd in mei en juni 2015 door Market Probe, een onafhankelijk onderzoeksbureau, bij 200 CFO’s en financieel directeurs.

(BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content