Het Havenbedrijf zal nu "op een transparante en open manier" een toetsing in de markt organiseren, zodat duidelijk wordt of er zich naast MSC nog andere belangrijke gelijklopende opportuniteiten zouden aandienen. De raad van bestuur heeft daarvoor maandagavond groen licht gegeven. Voor MSC, dat aan het Delwaidedok haar Europese hub heeft uitgebouwd, biedt deze locatie op rechteroever geen groeipotentieel meer. Daarom opteert MSC voor het Deurganckdok, waar het de trafieken van MSC en P3 (het operationele samenwerkingsverband tussen de drie grote rederijen Maersk, MSC en CMA CGM) wil laten behandelen op de bestaande PSA-terminal, met vraag tot uitbreiding van de capaciteit. Niet alleen capaciteitsgebrek zou aan de basis liggen van de vraag, maar ook dat de rederij schepen van 16.000 en 18.000 containers (TEU) wil gaan inzetten en de behandeling achter de Berendrechtsluis dan niet langer compatibel is. Het Havenbedrijf gaat nu ook al aftoetsen "welke mogelijkheden zich aandienen om in de toekomst een invulling aan het Delwaidedok te geven, onder voorbehoud van een latere, formele marktraadpleging, indien MSC naar het Deurganckdok zou verhuizen". (Belga)

Het Havenbedrijf zal nu "op een transparante en open manier" een toetsing in de markt organiseren, zodat duidelijk wordt of er zich naast MSC nog andere belangrijke gelijklopende opportuniteiten zouden aandienen. De raad van bestuur heeft daarvoor maandagavond groen licht gegeven. Voor MSC, dat aan het Delwaidedok haar Europese hub heeft uitgebouwd, biedt deze locatie op rechteroever geen groeipotentieel meer. Daarom opteert MSC voor het Deurganckdok, waar het de trafieken van MSC en P3 (het operationele samenwerkingsverband tussen de drie grote rederijen Maersk, MSC en CMA CGM) wil laten behandelen op de bestaande PSA-terminal, met vraag tot uitbreiding van de capaciteit. Niet alleen capaciteitsgebrek zou aan de basis liggen van de vraag, maar ook dat de rederij schepen van 16.000 en 18.000 containers (TEU) wil gaan inzetten en de behandeling achter de Berendrechtsluis dan niet langer compatibel is. Het Havenbedrijf gaat nu ook al aftoetsen "welke mogelijkheden zich aandienen om in de toekomst een invulling aan het Delwaidedok te geven, onder voorbehoud van een latere, formele marktraadpleging, indien MSC naar het Deurganckdok zou verhuizen". (Belga)