Yannick Altruy lanceert Antenne TV in Vlaanderen

. © gpetric (iStock)
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Proximus en de kabelaars krijgen er binnenkort een onverwachte concurrent bij. De West-Vlaming Yannick Altruy is al jaren de commerciële kracht achter de Belgische betaaltelevisie via satelliet. Nu brengt hij Antenne TV.

Yannick Altruy, de countrymanager Belgium van M7 Group, is niet bang van een uitdaging. De geboren Bruggeling, uit een gezin van vijf broers, leidt het offensief om in Vlaanderen Antenne TV in de markt te zetten. Dat is moderne ethertelevisie die te ontvangen is via een kleine binnen- of buitenhuisantenne. Antenne TV zal 15 zenders hebben _ geen enkele in hd (high definition) _ waaronder de Medialaan- en SBS-zenders. De VRT-kanalen zijn nu al gratis via de ether te bekijken, ook allemaal in sd (standard definition).

Het product wordt goedkoper dan het Basic Light-satellietabonnement van TV Vlaanderen met zijn 52 zenders, waaronder een “gratis optie erotiek”, voor 14,9 euro per maand, verzekert Altruy (spreek uit: altri). Verder laat hij niet in zijn kaarten kijken. “Meer details half december”, luidt het.

M7 Group runt nu al TV Vlaanderen en het Waalse Télésat in België. Als countrymanager superviseert Altruy de klantendienst, de techniek, de contacten met de zenders en alle commerciële activiteiten _ samen dertig medewerkers. Drie dagen per week is hij op het hoofdkwartier in Luxemburg, vanwaaruit M7 3 miljoen abonnees in zes landen bedient.

“Altijd in hetzelfde hotel. Het is mijn tweede thuis”, vertelt hij. Zijn schaarse vrije tijd brengt hij niet verwonderlijk graag door met zijn gezin en zijn dochter van tien in zijn woonplaats in Waals-Brabant, waar hij weleens bijspringt in het lokale feestcomité.

Voordien was Altruy van bijna de start van TV Vlaanderen in 2006 commercieel verantwoordelijke voor België en dus ook voor de lancering van de Waalse tegenhanger Télésat in 2009.

Lancering digitale tv

Met productlanceringen was hij toen al vertrouwd. Na studies pr en evenementenorganisatie aan de Gentse Artevelde Hogeschool ging hij als verkoper in de zakelijke markt bij het prille KPN Orange (nu Base) werken _ tot de herstructurering tijdens de dotcomcrash zes maanden later. Daarna maakte hij bij GB als 23-jarige in de Maxitec-divisie de overgang naar Carrefour mee _ laatst als Maxitec-manager in de Maxi GB van Ronse.

Bij Telenet begon hij in 2003, kort na het bijna-faillissement, in de indirecte verkoop van telefonie en internet via winkels. Zo was hij in West- en Oost-Vlaanderen in 2005 mee verantwoordelijk voor de lancering van de digitale tv, zijn opstapje naar de commerciële job bij TV Vlaanderen.

Dat satelliettelevisie in België een weerbarstig product is, bleek toen M7 samen met het toenmalige Mobistar de bundel Starpack lanceerde. Die haalde op zijn top in 2011 34.000 abonnees. Betaalsatelliet bekoorde eind 2015 slechts 5,8 procent van de Belgische tv-klanten (omgerekend ongeveer 260.000), volgens een marktanalyse van de BIPT.

Mislukking Teletenne geen precedent

Dat belet Altruy niet om te geloven in het potentieel van Antenne TV. “Ondanks het aanbod van Proximus en de kabel zoekt een substantieel aantal mensen nog een eenvoudige tv-oplossing. Ze willen tv op plaatsen in huis waar geen kabel of wifi-ontvangst is, of voor een tweede verblijf of op de camping.”

Dat Telenet in 2014 zijn Teletenne-ethertelevisie opgaf, schrikt hem niet af. Altruy: “Zij hadden de Medialaan-zenders niet in hun aanbod en het werd ook niet gepromoot.” Scepsis van experts zoals Tom Evens van UGent legt hij naast zich neer.

“Als ik iets geleerd heb uit de afgelopen jaren, dan wel dat je moet weten wat je concurrenten doen, maar dat je je daardoor niet mag laten verlammen. Toen ik bij Telenet wegging en naar TV Vlaanderen overstapte, zei een hoop mensen dat het de domste zet van mijn leven was. Daar heb ik nochtans nooit spijt van gehad.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content